ByggPutte
ByggPutte: Borrar Du för tätt tror jag att Du får en motsatt effekt i leca. Den klyver sig själv efter borr hålen. Mvh Putte
4 svar · 8,4k läst
M
martintimell: Kan ingen lägga upp lite inspirations bilder!! och tips
5 svar · 8,1k läst
N
NUB: TACK det var precis den här tråden som jag letade efter men som jag inte hittade! NUB
2 svar · 938 läst
ByggPutte
ByggPutte: Har det blivit problem med vatten avrinning? Det ska alltid vara fall ut från huset. Har dom inte besiktigat jobbet dom gjort? Mvh Putte
1 svar · 3,6k läst
ByggPutte
ByggPutte: Står lecan i vatten och sen fryser kommer den säkert att spricka när vattnet fryser och expanderar. Mvh Putte
1 svar · 6,6k läst
P
pero: [citat] Det funkar med rundad överliggare eftersom den har en plan yta oxå - kanske inte framgick. Blir dessutom väldigt bekvämt att hålla i och luta sig mot.
10 svar · 19,6k läst
P
pars: Ja det är estetiskt bara med 70 stolpen, jag ska ge mig på en sektion för test för att se hur det blir.
2 svar · 4,2k läst
A
A_byggingenjor: Förstår inte "direkt på trallgolvet med avväxling under trallen" Om Du nu har köpt limträstolpar ( vilket verkar vara över dim. för ett altantak ) kan detta bara bero på den estetiska faktorn. Och då är det väldigt fult att skråspika en sådan stolpe.
1 svar · 2,2k läst
H
hgranstedt: Mått kan du hitta på bifogad länk. I och med att de varierar i storlek så får du väl köra på ett medelvärde. Min erfarenhet vad gäller allt byggande är att inte vara dumsnål dvs köpa hem lite för lite och sedan behöva komplettera, dels får man köra en vända till och dels finns risken att man inte får ur samma "batch" så att det skiljer lite på nyans eller format.
1 svar · 2,3k läst
lastkaj
lastkaj: Om du har ett stabilt underlag så är det bara att "lägga" trädäcket ovanpå. Dock kan det vara bra att fästa det i huset så att det inte "vandrar" över tid.
1 svar · 3,5k läst
lastkaj
lastkaj: Om de gamla armeringsjärnen som sticker upp sitter fast i den kvarvarande betongklumpen så är det bara gjuta på över detta. Annars kan det vara bra att borra o gjuta fast nya armeringsjärn. Fast igentligen tror jag inte att det är så himla noga. Lasterna kommer ju mestadels uppifrån, inte från sidorna. När jag gjöt plintar för min friggebod så var det berg cirka 60 com ned. Jag
4 svar · 9,2k läst
A
andersgust: Lyckades tillslut få till hålen med borr, en helt värdelös borrkrona med exakt rätt diameter som jag hyrde på Bauhaus (tyvärr hade de nog aldrig slipat den), huggmejsel och diamantsliptrissa. Bra blev det inte men spotarna kommer täcka de något ojämna kanterna. P-J, jag ska försöka ta ett par bilder när vädret blir bättre, väntar dock fortfarande på elektrikern så spotarna är
5 svar · 6,7k läst
A
andersmc: 7 meter och 3 plintar. Då får du 3,5 meter fritt. Jag tycker att det känns som det är på gränsen. Jag hade tagit 4 plintar. Sen behöver ju inte plintarna sitta längst ut i ändarna. Ni måste kanske inte ha just plint på alla stödpunkterna. Det kan räcka med att lägga betongsten på marken. Skarva över ett stöd. Överlappa med ½-1 meter och spika eller skruva igenom från båda
5 svar · 9,1k läst
A
A_byggingenjor: En bra sak Du ska tänka på är att använda syrabeständigspik eller skruv då Du gör konstruktioner med tryckimpregnerat trä. Detta för att själva tryckimpregneringsmedlet angriper själva spiken eller skruven. Då börja även de varmförzinkade spiken eller skruvarna att rosta efter några år.
7 svar · 4,8k läst
S
se38005: Jag kanske är ute o cyklar nu, men med erfarenhet av min altan på landet, så skulle jag inte skarva på något av sätten som beskrivs ovan. Altanen på landet, som då är byggd mitten av 70-talet, med spikat trallvirke, är skarvad enligt bild 2, och i nästan alla skarvar så har virket spruckit. Detta förmodligen pga att man spikat för nära ändträt. Spikar i spruckna brädor sitter
7 svar · 11,7k läst
·
U
unicorn76: [citat] Tack för det otroliga snabba svaret!
2 svar · 7,6k läst
S
sanoj: En ide kan ju även vara att ta två st två tum fyra och limskruvar dem.Där bärlina eller staket skall fästas flyttar man helt enkelt den ena 45*95an och passar in och fortsätter limskruva. jag tycker det verkar enklare än att jacka ur. Vad jag Läst är det även lika hållbart som en 95*95.
13 svar · 22,9k läst
E
esox: En smaksak förstås, men personligen tycker jag trä är att föredra framför sten/betong. Mjukt och ombonat att gå på i de flesta temperaturer och - framför allt - man kan gå ut i strumplästen eller barfota utan att dra in massa grus i huset när man vill in. Hade altan av marksten vid förra huset och ångrade det djupt, utgången till altan var från vardagsrummet och den parketten var
1 svar · 5,6k läst
M
mickeh: jag gjorde ovanpå!idag skall vi skruva trall känns tungt var på bröllop igår!men några rader skall vi få ihop!!! ::)
4 svar · 3,3k läst
Mattias L.
Mattias L.: Exakt en sådan är det jag letade efter. Tack!
3 svar · 2,8k läst
vojma
vojma: Hyr ett avvägningsinstrument en dag på typ Cramo eller liknande. Kostar bara några hundralappar. Gör markeringar (ca 10 cm över färdigt golv) på husfasaden/tillfälliga ställningar. Dra sedan linor mellan desssa punkter så ka du mäta från dessa linor vid senare tillfällen under hela byggtiden. /V
3 svar · 3,1k läst
S
sanne78: Byggaren: hur pass många plintar tror du är ett måste ? det är ju ganska stor yta som det handlar om. tor det blir ditt alt 1. som gäller. om man gör en ram först runt hela ytan och sen reglar längsmed på ena hållet. steg ett gissar jag. sen typ binda ihop dessa på tvärgående håll runt poolen. ?
1 svar · 3,7k läst
·
F
Flinkfeldt: Har ingen ritning, jag förklarar istället.... Tänk er uppifrån en rektangel på 8x3m och i längsled lägger vi till ytterligare en rektangel på 8x5,5m nu har vi en 'L' formad altan i stora drag... Skall jag ha altangolvet i nivå med utgången så kommer trallens ovansida hamna 40cm ovan mark... Frågan är hur konstruerar jag bärlinan?, skall jag ta en onödigt grov bärlina + regel så
0 svar · 2,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tänker som jojjeblom aldrig olja trallen. :) Tycker den är vacker när den är grå... Börjar man olja måste man fortsätta. ett oljat trädäck mörknar och blir med tiden nästan svart. För att undvika det måste man göra rent trallen varje år. Det finns dock en terrasslasyr, speciellt framtagen för tryckimpregnerat virke, som heter Trebitt Terrasslasyr.
2 svar · 17,5k läst
D
Don_Tom: [citat] Ja, det är korrekt. Alltså kan man säga att den självbärande längden för båda "trappbärlinorna" med dimensionen 45x195 blir 117cm.
3 svar · 5,9k läst
·
saturnus
saturnus: [citat] Tycker jag låter bra, för du skall ändå gräva/borra ett antal hål till plintarna. Om du sätter en rad plintar 300-500mm ut från grunden, så är du av med problemet med att fästa i grunden. Men håll koll på dränering och dagvattenrör jämte grunden.
6 svar · 9,0k läst
T
ToolTime: Det är en hel del frågor kring detta så jag tänkte dela med mig av en formel för att dimensionera virke till altaner och dylikt som en snickare delade med sig av. Skulle vara kul att veta om den stämmer eller inte. (avstånd mellan plintar i meter x 2) + 1 = Antalet tum virket minst behöver vara. Exempel: plintavståndet är beräknat till 2,5 m då ger det i formeln 2,5 x 2 + 1 = 6 tum
0 svar · 3,0k läst
B
bo: Danielssons gör färdiga staketsektioner.
3 svar · 2,0k läst
B
bo: Hyr en golvslip till våren.
1 svar · 1,2k läst
N
NUB: Hej Det är samma förslag som vi har fått och vi skall ha trall ovan på. Vi funderar dock i alla fall på att ha plåttak och sedan trall eftersom det känns lite säkrare.
1 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.