D
dejmon: Aha, menar du att det står 3 st från husvägg och ut till altanens tänkta slut? ..//N
4 svar · 37,8k läst
Mattias L.
Mattias L.: Jag köpte sådana här på Bauhaus kostade 45:-/st smidigt och snabbt att använda. Gick att finjustera också i alla ledder om det behövdes:
4 svar · 10,0k läst
·
smiler
smiler: Glesbräda bara.... fint skit de :)
1 svar · 3,9k läst
smiler
smiler: Tillverka hörnstolpar så att handledaren får en vinkelrät anslutning på stolpen å så dom kan placeras mitt i hörnet lixom. (snyggast). Lägg en till handledare ovanpå en undre panelen, sen så gör du väll som du har ritat...  :)
1 svar · 3,2k läst
·
A
Alko: Nu så, nu börjar det låta som en komplett lösning! Måste verkligen (?) räcka och bli över med vinkeljärn och kortling mot en balkskodd golvregel ca 25 cm in från gavlarna. Se den nya bilden. Ut till Biltema imorgon, köpa vinkeljärn och äntligen kan jag ägna mig mer åt snickeri än "ritningar" i Paint! ::) Förresten, är det overkill med två M10 (10 mm) genomgående rostfria bultar
10 svar · 18,8k läst
·
sennen
sennen: Kan man inte bara laska? Dum fråga, kanske... Eller? Och med laska, menar jag att sätta en bit regel som lapp (precis som ett förband).
5 svar · 8,3k läst
P
pero: [citat] Glest mellan linorna (3 linor på strax under 6 meter.) Om jag läst och fattat Torstensson rätt så låg vi lite utanför 45x145, så då slog vi till på 45x195. Likadant med linorna, vi ligger lite utanför för 195-regel, så då ficke det bli 220. Men som svärfar sade - det här kan man bygga hus på...
6 svar · 13,1k läst
·
A
Alko: Har du kollat den här tråden? http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1083218528 /A
9 svar · 2,4k läst
·
Langbein
Langbein: Lite tjatigt kanske men jag vill spara tid innan regnen börjar. Kvar att olja in på altanen är 2/3 av ett Fackverk under taket, det verkar inte kunna ta mkt skada annars, ska det oljas in ändå emot att bli grått eller? Mvh
0 svar · 2,9k läst
P
P-J: Flytspackel för utomhusbruk.
3 svar · 1,5k läst
J
JOS81: Har ryckt och bänt i lite olika fabrikat och tycker nog personligen att santex verkar vara ganska gedigna. Tror det blir sådana här nästa år... Hos vår lokala byggshop blev ett paket från santex ca 500:- dyrare än samma lösning hos skånska byggvaror... Ingen hemsk skillnad med andra ord...
10 svar · 7,4k läst
H
Henkka70: Tack thomas33 funkar kanon med tyg (tillsvidare). /Henkka
2 svar · 3,1k läst
Z
zolo: Hej Byggde 3,5 x 6 meter och det blev för smalt det med! Skulle gjort den 4 om jag hade gjort den idag.... //Zolo
2 svar · 4,3k läst
M
Miiiica: Hej Och tack för tipsen. Vi har nu ändrat oss och ska ha en rak trappa men vi behövde ändå uträkningarna. Bra med info om regler oxå. Hälsningar Miiiica
3 svar · 59,7k läst
N
needle: Då är då min brädgård lite wacky för de har AB på alla dimensioner, från 15x95 till 95x195. Eller så är det väl för liten åtgång på impreg i högre klasser.
7 svar · 36,1k läst
N
needle: Don Tom, ditt antagande om linjäriteten bör stämma eftersom när man exempelvis räknar ut ett virkes hållfasthet i drag, tryck men kanske främst i detta fall utsatt för böjning, så gör man det med faktorerna böjhållfasthet och tvärsnittsarea. Med samma bas rakt igenom blir hållfasthetskvoten linjär jämfört med tvärsnittets höjd.
8 svar · 18,1k läst
T
tiggre: brukar köra spruta ute på gräsmattan om det är utemöblerna som ska oljas själv... så varför inte
1 svar · 12,9k läst
S
Strixx: Fransk träskruv med cc 600. Marken under lukade jag, lade ut fiberduk, och ett tunnt lager grus på det. Förhoppningsvis håller detta ogräset borta i många år.
4 svar · 6,0k läst
·
Masses
Masses: Hej! Ska finnas en tråd i denna eller i Golvsektionen. Verkade inte vara några problem för någon som lagt förra året... Ska själv lägga 30kvm furugolv på måndag i mitt nya uterum ;)
1 svar · 3,1k läst
S
sville: Ca 700:- + moms / m2 om du lejjer bort jobbet
2 svar · 1,1k läst
K
kongolars: :-/Jag har ett fritidshus på 48 kvm byggt på leca block (eller liknande) altanen likaså. Nu tänker jag bygga ut altanen 10-15 kvm är det bara att fortsätta men block eller bör jag gjuta plintar. Altanen är ca 6 år gammal och ser OK ut.
0 svar · 7,7k läst
M
Mica: Hej, Har tänkt att använda färdiggjutna plintar till altan och plank. Planket har ingen belastning, så där borde det räcka med 50 plint, men på altanen är jag osäker. Vill helst inte behöva släpa på 70-plintarna, de är väl tunga för mig. De 45 kilona på 50-plinten känns som en maxvikt. Plintarna kommer i alla fall inte att nå upp till bärregeln, då avståndet dit är för
0 svar · 8,2k läst
Z
Zunken: Var köper man dragstag, har letat men det är svårt att hitta några som säljer. Kan man tillverka dom själv?
2 svar · 6,3k läst
D
dalle: Man kan isolera underifrån mellan reglarna med frigolitblock. Sedan gips och klinker. Jag har dock inte gjort detta själv men när jag byggde min altan så sa killen på Beijer att jag skulle kunna göra just så i framtiden om jag tröttnade på trallen. Tänk på att ett tak med betongpannor väger mycket mer än ett plasttak och kräver därför en gedigen konstruktion! Kanske ett
1 svar · 4,3k läst
P
pero: Myggnät finns att köpa på "lösvikt" (på rulle alltså). Bör finnas hos din lokala trävaruaffär och på de stora byggvaruhusen.
1 svar · 3,6k läst
K
Kurtivan: jaha, det var alltså anledningen till att "timellsyndromet" fick vänta på tips....
5 svar · 10,3k läst
E
erito: jag drog fast en 45x195 med femtums spik i panelen. en till 45x195 lade jag på gjutna plintar på andra sidan skrå-spikade 45x170 reglar mot fasad-linan och lade dessa 45x170 reglar på bärlinan ute på plintarna. skråspikade där också. kompletterade mot fasaden med balkskor. Har ett spann på ca 3,3m och ingen kottling. Superstabilt ändå. EN fyrtums-spik håller för många hundra kilo
6 svar · 24,8k läst
Z
Zunken: Kanon, det blir nog dessa eller biltemas. Idag började vi fästa spikreglarna så nu börjar det likna något!! [citat]
14 svar · 24,1k läst
JimmyB
JimmyB: Vi har idag ett ca 20 år gammalt tak av korrugerad glasfiber. Smutsigt, svårt att göra rent och börjar spricka och bli sprött. Vi skall glasa in altanen men inte göra den helt tät och som en vinterträdgård, mer som ett skydd för blåst och regn. Skall man välja glasfiber igen elelr något annat? Vi önskar få in mycket ljus i rummet som ligger innanför altanen så ett mörkt täckt
0 svar · 1,7k läst
Pen
Pen: Jag har liknande villkor som du: Trädäck ovanpå trädgårdsplattor av betong. Håller på och lägger däcket just nu. Jag kör 45x45 reglar och sedan trall 22x95 på cc 40. Konstruktionen är inte förankrad utan flyter. Dessutom "skär" jag isär den i moduler om cirka 1 x 3 meter för att kunna lyfta upp och spola under vart 5'e år eller så. Problem sofar: Plattsättningen är inte helt
2 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.