9 548 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
utemöbler
köpte utemöbler i hardwood i våras, som jag oljade in med kinesisk olja, tänkte nu olja in möblerna igen. men jag har lite problem med bordet. vissa ställen har svartnat lite, försökte att slipa bort det men det hjälper inte mycket, inte heller att tvätta med såpa.
någon annan idé? eller det kanske inte går att göra något åt?
någon annan idé? eller det kanske inte går att göra något åt?
Det svarta är säkert mögel. Du kan prova försiktigt med en stålborste för att ta bort det svarta. Sen skulle jag råda dig att slänga bort oljan och köpa en riktig träolja, tex en linolja. Köpte ett hardwoodbord på Jysk för några år sen och blev pålurad deras puckoolja. Den försvinner med första regnskur och sen blir bordet svart :-[
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag har för mig att kinesisk träolja skall vara den bästa olja som finns att få tag i, det tränger mycket djupare in i träet än t.ex linoljan. Om det är äkta vara bör man inte slänga den.fremag skrev:
fast problemet med Hardwood är att man måste olja in det varje månad om det står ute.
Har man väl fått svarta fläckar "mögel" så e det sjukt svårt att få bort det... det e bara ta en slipmaskin å slipa bort ganska tjockt lager sen olja in det som bara den....
Lycka till
Har man väl fått svarta fläckar "mögel" så e det sjukt svårt att få bort det... det e bara ta en slipmaskin å slipa bort ganska tjockt lager sen olja in det som bara den....
Lycka till
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden