Finns det någon som har erfarenhet av att skruva trall med endast en centrerad skruv per regel?

Jag har sett det i flera projekt i en amerikansk trädgårdsbok. Det borde minska risken för sprickbildning och öka risken för vridna trallbrädor. Jag tror att det fungerar om man är beredd att byta några vridna brädor alternativt att skruva några extra skruvar i de vridna brädorna.

Jag planerar ett större projekt med 120x28 tryckt furu som jag inte tänker behandla alls. Har låtit bli att behandla ett tidigare projekt för c:a 15 år sedan med vackert silvergrått resultat. Jag gillar inte mörka oljade altaner.

Vad vinner du på att bara skruva en skruv/regel? Den finns ju lasyr till trädäck som kan brytas i många kulörer.. Dra i skruven 3-4 millimeter "för långt" och när trallen torkar så drar den ihop sig och skallarna på skruvarna försvinner nästan...

Skälet till att endast använda en skruv är att minska risken för sprickor när trallen torkar och krymper. Trallen kommer också att ha lättare att variera i bredd med olika fuktighetsgrad under olika årstider.

varför? ingen bra ideé du kan klara dig med en skruv om du har 2" bredd på trallen ;)
men jag förstår inte var den hederliga spikningen tog vägen inget fel på den å går mycke snabbare å blir billigare

Är det inte bara av slentrian som vi skruvar med 2 skruv?
Vad säger att en skruv räcker till 2 tum men inte till 120x28.
Hur stor procent brädor är det egentligen som har tendens att vrida sig?

Trall står ju mer eller mindre under vatten en stor del av året i Sverige och sväller
då för att sedan torka igen till sommaren. En skruv borde kraftigt minska
risken för torksprickor. Även trall som oljas sporadiskt drar ju åt sig vatten.
Hur många orkar olja sin trall varje år?

Kärnan är alltid i mitten av brädan så båda kanterna har en tendens att röra på sig

• Gilla
Byggkaoshjälp
  • Laddar…
Spika ska man inte göra för spiken kryper upp igen . Barfota aj aj aj en skik skalle i foten ;)

Spika ska man inte göra för spiken kryper upp igen . Barfota aj aj aj en spik skalle i foten ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.