2 867 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Isolerat skärmtak - Hur lösa luftspalten mot fasad?
Hej,
Håller precis på med att bygga en inglasad altan med måtten 5,4 m x 3,6 m
Taket är ett skärmtak ut från husets fasad och kommer att isoleras med 195 mm.
Jag ser inga problem med att fixa luftspalten i takfoten, men hur ordnar jag bra ventilation i fasad-änden på skärmtaket?
Tacksam för svar!
Leffe
Håller precis på med att bygga en inglasad altan med måtten 5,4 m x 3,6 m
Taket är ett skärmtak ut från husets fasad och kommer att isoleras med 195 mm.
Jag ser inga problem med att fixa luftspalten i takfoten, men hur ordnar jag bra ventilation i fasad-änden på skärmtaket?
Tacksam för svar!
Leffe
Du kan antingen anbringa en horisontell vattenbräda på väggen ovanför taket som skydd för regnet och lufta bakom den, eller; bygga en låda med samma funktion som en gammal båtventilator (ett rör upp från undersidan, ett rör ut från ovansidan, undre röret ska sluta ett par centimeter från 'locket' och röret ovanifrån ska dras ner till några centimeter från tak, i lådans nedre kant får du borra dräneringshål). Vattbrädan är enklare att utföra.
Då gör jag som så att när jag lägger råsponten på takstolarna, så lägger jag inte den dikt an mot husets fasad. Då skapas ju en ventilationsmöjlighet där ju.
Får ta det med plåtslagarn när han kommer o ska lägga bandsträckt plåt.
Tack Byggaren
Får ta det med plåtslagarn när han kommer o ska lägga bandsträckt plåt.
Tack Byggaren
Sätt då en (eller flera) rsp.bräder på högkant på taket i kant med den rsp. du har närmast väggen på distanser mot väggen och låt plåtis dra upp den bandtäckta slätplåten på den 'väggen'. Sen sätter du vågräta rsp.brädor som 'lock' med lutning (för vattenavrinningens skull) på någon centimeters avstånd från övre kanten och fäster dem på L-bockade plj. i fasaden. Så är taket skyddat för regn och smältvatteninträngning i luftspalten. 'Locket' får du klä med plåt oxå (med droppkant i avslutningen som ett fönsterbleck).
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Jag lånar tråden lite, ska själv påbörja ett altanbygge där det blir ett tak och sen en balkong uppepå. Behövs dessa luftspalter och grejer då det inte kommer att vara isolerat eller ens inglasat?
Klicka här för att svara