När jag ska ansluta mina 45*170 mot yttre bärlinan, tänkte jag skruva rakt igenom bärlinan mot ändträ, med 6,0*120 skruv, hur många ska ja sätta 3 eller 4st?

Varför inte balkskor?

Hmmm inget svar på min fråga... ;)

Jag skulle sätta 3 för att inte behöva sätta dom så nära varandra, utan sprida ut det litet grand.

Sen kommer ju trallen i sig att hålla ihop dina 45x170 mot varandra i alla fall, så det blir nog bra.

/ Jocke

Skruva rakt in i ändträ är ingen bra sammanfogning. Skruven biter inte och du får dålig hållfasthet.

Skruv på detta sätt är bara dyrt. 2-3st 5" spik kommer sitta som berget och lite till.

Jag är helt inne på andersmc's svar. Att skruva rakt in i ändträ är absolut inte att rekommendera. Varför snåla och sedan vänta på att skruvarna långsamt dras ut, verandan blir sned och satt?

Balkskor eller skråspikning är mycket bättre, enligt mig (och de flesta andra).

Sa ju det. balkskor kanske inte är den allra snyggaste lösningen om man ser innerdelen av taket eller vad det nu är du ska göra men måste ju vara det absolut smidigaste och bästa sättet att förbinda det på...eller?

Jag ska göra en entre med en altan uppepå och kommer använda balkskor till takreglarna helt klart. Några ankarspik och dessa sitter som berget!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.