Altan & Uteplats
Brannmark: Det är så att jag kan tyvärr inte bygga en altan i direkt anlsutning till huset, därför funderar jag på ett fristående uterum med en altan, dock brister det på ideer hur ett sådant skulle kunna designas och de jag hittat typ lusthus osv gillar jag inte, funderar på att bygga ett uterum med typ tvåväggar (baksida, samt ena gaveln) och framsidan och den andra gaveln med skjutdörrs
smiler: [citat] Expander funkar utmärkt, borra så långt de går utan att gå igenom.... Ta några extra om du är osäker, blir inte spec stor belastning.
tomson: Vi har handlat hos Varbergs trä, fönstrena är billiga och ja tror även altandörrarna. http://varbergstra.se/startsida/
Joukko: [citat] Hehe. Lagom pris. Denna skiva kostar 475kr, alltså 95kr/kvm Jocke
smiler: Varför vill du ha balkskor? Regelverket lägger du bara på plattorna å shimsar me något lämpligt där de behövs tex tjärpapp el klyv en tryckabit.
peegee4: Hejsan! När vi skulle göra grusgångar här hemma, letade jag land & rike runt efter grus med ett smalt storleksspann. Till slut fann jag Ballast, som har flera olika fraktioner. Valet föll på deras produkt "Gårdssingel", även kallat Makadam 8-11. Vi är mycket nöjda med det gruset! Stenarna är lagom stora och kantiga vilket gör att det inte känns som att gå på kvicksand eller i
Hampe: 1. ja 2. Räcker? nja, ju noggrannare desto bättre... (estetiskt?) 3. B
stefan_rk: Ska dra igång mitt altanbygge nu. Vi ska bygga ett trädäck över en gammal gjuten och stenlagd altan. Men då vi plockade bort gammal kalkstenen som tidigare legat på altanen märkte vi att allt var fyllt med sand, ca 1 meter djupt. Det är en tunn skorpa av något bruk överst men den har satt sig och är inte alls stabil. Min tanke var att vila regelverket på den gamla altanen men nu när
gullegrizen: [citat] Går utmärkt att använda plattor som bärlina. Har själv gjort så, blev kanonbra. Hittade dessutom en husblogg på nätet där man har gjort på detta sättet. http://www.myresjohus.se/Hus-vi-byggt/Husblogg-Klinger.aspx Har man en jämn uteplats med plattor som ligger stabilt och inte vill att trädäcket ska bygga för mycket i höjd borde det väl gå att använda trallbrädor som
tumult: Har man stenigt och bergigt blir det ju svårt att få ner dom, iallafall precis där man vill ha dom. I annat fall är det inga problem att få ner dem så de tål lite stryk. Ja känner flera som har så.
Kristina: Var på brädgården och dom tyckte oxå att det var för klent. Kör nu med 95*95 i yttersta raden å sen sex stycken 120*45 med 40cm mellanrum. Får väl skotta om det skulle bli varjavinter... H/Marcus
lastkaj: Lite länkar http://www.takplast.se/Swedish/index.aspx http://www.halle.se/Templates/start.asp?pageID=46
CarlSthlm: Hej! Jag hade testat med betong. Om det är risk för att den rinner ut så kanske det går att blanda den trögflytande? Carl
Bluff: Tror du det blir rangligt om jag inte kör en stolpe varje meter? Hade hoppats på att slippa det för att få ett luftigare utssende. Både stolparna i ändarna på staketet kommer ju sitta helt stumt eftersom de är dragna i en vägg. Bör det inte hålla med bara en stolpe?!? /Johan
karmajoyst: skulle innebära att du isåfall skulle behöva runt 15 m3 betong. (10 cm tjock på 150 kvm) Säg att priset på betong är 2000 kronor per kubik då hamnar du således på 30000 kronor för betongen. Motsvarande pris med marksten a 150 kronor blir 22500 kronor. Sen i betongfallet så antar jag att det även skulle behöva armeras för att på så sätt inte spricka upp i block vid exempelvis
Kjell_G: Ja, vet inget billigare än den. Och den duger att gå på men inte köra på. Lägg grus på garageuppfart o Byggmaxsten på resten så sparar du pengar (till roligare saker) Kjell G
TobiasN: Vill inte ha några stolpar för att det ska vara helt öppet ut till gräsmattan, ska altså inte bygga något staket eller dyligt heller. Tycker helt enkelt att det skulle se bra ut och vara praktiskt.... Men det kanske är så att jag måsta upp i dimention så ordentligt att taket kommer att se "klumpigt" ut? Hur räknar man på dyliga byggnationer? /tobias
NyAnna: Hemsidan heter www.markisrea.se Bu eller bä? Varför?
Kjell_G: Det kan det vara, men tänk på att det är upp till 10cm frigolit och om du ska belasta ex. med bärlinor så måste du in 20-25 cm med expanderskruv/kemankare eller liknande. Det innebär ju att dessa fästen hänger 10cm fritt s.a.s och det kanske inte blir så stabilt? Hade själv de funderingarna men valde att gräva en extra plintrad 30 cm ut istället. Kjell G
Nisse73: Jo då, materialet kom precis som det skull i rätt tid och vad jag har sett än så länge rätt antal och mått. Tyvärr har bygget blivit lite försenat så jag har inte gjutet plattan ännu. Säljaren på Solux påstod att glaspartierna kom från en större firma i Sverige som körde detta vid sidan om typ legotillverkning och detta verkar stämma rätt bra. Allt material skickade från
Bror: Det tror jag kommer att fungera bra. Använd 2 franskskruvar av grov modell under varje vagnstycke.
peegee4: Tack Eod för länken - informationen är verkligen upplysande! Om jag fattar det rätt, så är det alltså ur hållfasthetssynpunkt helt OK att skarva mitt i en balksko/på plint. Det jag möjligen missat är att placera mina spikplåtar i överkant av skarven. Tror dock att plåtarna håller ihop skarven tillräckligt ändå. Framöver skall jag försöka komma ihåg de eminenta svaren från