Altan & Uteplats
Pesco: Ska bygga billerplank, 2 m högt, 18 m långt, med 3 horisontella reglar och lockläkt. I grannskapet står många sneda plank. Hur får jag lättaststabilitet i konstruktionen? Gräv djupt, har jag hört, men hittar man ordentliga plintjärn? Räcker 500 mm? /Pesco
doppsko: Nu är ett fönsterparti besällt. 3-4 veckors leveranstid... Ja, då hinner jag allafall klura på hur jag ska lösa kapningen.
estwing: hej. fäster i väggen med balkskor, sen 2,7 m ut kommer första bärlin sen nästa på 2,7 m sen låter du reglarna gå ut runt 60 cm , detta är snyggast å jädrans hållbart! mellabärlinorna kryssar du mellan regelverkat. nej ina balkskor i kryssningen då du sicksackar dom med samma 2"7". bygger runt 10 altaner/år detta blir så himla bra, trust me!! ingen svikt stum å bra. varför gå
peter.holm: Problemet är deras takplast. Just nackdelen med dessa enkla tak är att det bildas kondens på undersidan. För att undvika detta ska de byta ut plasten mot kanalplast.
Bigfoot: Vi har en uteplats (betongplattor) som naturen fått sköta om bäst den vill under ett antal år, d.v.s. alla fogarna består numera av så pass mycket gräs att rensning inte är att tänka på, dessutom skulle lutningen behöva justeras på några ställen. Plattorna är rätt slitna, så helst skulle dom ersättas. Men det kostar ju tid och pengar att göra allt ordentligt, för att bli av
imported_Soren: Har du helt släppt tanken på glas så kanske plexiglas är ett alt. ? borde finnas hos glasmästare...
FlitigaLisa: Vi har gabioner som stödmur mot granne och bakåt (vårt tomt lutar mycket). Bifogar bild. /FlitigaLisa PS Vi har "byggt om" dem lite så de går djupare in i vallen än vad som syns!
Kingenkongen: Absolut, jag vill bara att altangolvet ska hålla så många år som möjligt, alltså ta hand om det som det bör tas om hand. Att det sen är sprickor (patina ;)) gör mig inte så mycket.
Allium: Det är väl bara en smaksak om du inte skall ställa en jättestor last längst ut. Beror givetvis på dimensioner på reglarna också. Jag har nog ett överhäng på en dryg halvmeter och där står skjutpartier och stolpar till taket.
Kjell_G: Det var inte riktigt hela sanningen, glömde ta med markduken i beräkningen. Det betyder ytterligare 16kr/kvm, dessutom behövde jag inget extra singel utöver det som fanns, därför blev kvm-priset lågt. Kjell G
Badger: Syra, T ex citronsyra, fosforsyra, ättiksyra o dyl Funkar således med avkalkningsmedel, coca cola, ättika etc. Produkter som innehåller det ovan Alternativt, köpa rostbortagningsmedel på en biltillbehörsbutik
Micke64: Tack för svar! Då ska jag prova, sen får vi se om det bär! :D
mdredfox8: Poolen är 3,6x6,1 m den är uppbyggd och förankrad i marken.
Vidlund: Ny här på forumet och ramlade hit för att jag skall bygga ett altandäck. Mina förutsättningar: Huset står där det står och är byggt 1977. Skall riva bort x antal trallplattor á 80x80 cm på en yta av ca 3.30x10 m. Räknar kallt med att ytan är plan (skall kolla detta såklart) och ordentligt packad efter alla år, och då jag har begränsad höjd (ca 20-25 cm) att spela på mellan
Kjell_G: [citat] Grävde själv i singel, ca 30cm från grunden men det fungerade bra, även om man får gräva mycket runt om sas. Fyllde inte upp med extra singel mot grunden på gaveln, den är inbyggd 1,8m och grundisoleringen är 30cm frigolit. Tror inte det ska bli nåt bekymmer. Kör på bara :) Kjell G
estwing: hej!!! att du fått sånt kasst virke kan ha nåra faktorer: 1 leverantören hade småslattar kvar av virke å buntade ihop till en hög för dig... 2. du köpte virket på sommaren lr senare? köper man tidigt på året får man bästa virket då det e nygjort! bra att du skickade tbx skiten som va kasst, hade gjort likadant!!! mvh snickar estwing
betula: Brunt eller grönt, det är bara färg idag. Förr gav koppar en grön färg men det är inte tillåtet mer. Kolla vilken NTR skyddsklass virket har se mer på http://www.traskydd.com/
brandsaeter: Jag kommer att sy mitt eget tak i sommar. Arbetar som bilsadelmakare som bisyssla och har då kontakt med leverantörer som kan förse mig med bra material. Kommer att sy mitt i vit kapellväv och trä en nylonbelagd vaijer genom på sydda öglor i väv runt hela duken. Då kommer vaijern att ligga ca 5 cm utanför väven och det trr jag kan bli rätt fint. Det jag lurar på mest är vilken tyop
heliac: 2,60 är det andra måttet. Tjejen vill ha "kryss" i räcket och om jag svetsar en 5m staket sektion borde väl den bli som ett fackverk som bär?!? Kan ju ha överliggaren i trä för lite mer altankänsla kanske....
lma: Hej! Tack för svaret! Det låter inte ihåligt så det är väl bara att borra på! Jag har satt in en altandörr nyligen och såg då att det låg lecca +cellplast men jag antar att det är ett varv murat med leca på själva betong plattan??? Huset är ursprungligen byggt 1978 men efter en brand så revs det och ett nytt hus byggdes på den gamla grunden. Vilken metod var vanligaste vid bygge
Hemmakatt galore: Tack för respons, någon idé var jag kan finna regler för t.ex. avstånd från tomtgräns och max övertäckning av tomtyta. Tänkte att jag skulle sätta ihop ett rimligt förslag för att just sälja in hos grannar, o vill inte visa ett förslag som aldrig kommer att gå att genomföra. Tex om man inte får bygga närmre än 3 m från tomtgräns så kanske just denna regel är klok att
peegee4: Många av oss använder SketchUp - ett gratis program från Google. Man kan uppgradera till Pro för en viss kostnad. Det är relativt lätt att lära sig om man har datorvana. Peter
Micke64: LunaDeck 26x117 verkar ligga på 49kr/meter hos K-Rauta? http://www.k-rauta.se/10017_5549.htm Jag fick ett pris på 22kr/m för Hedintrallen i Strängnäs. Vanlig trall ligger runt 14-15kr/m både hos Byggmax och Hedin. Eftersom det är runt 100kvm så blir det fort väldigt dyrt! Minst 900m trall blir det med spill.
Mikael66: Hej! En liten länk. Lycka till Hälsn /Mikael// http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/70542-traedaeck-lasyr-eller-olja.html
Dr.SiC: Jag är rätt säker på att du kan bygga ända ut till tomtgränsen om du håller dig under de där magiska 50-60cm. Kolla i bygglovs/juridik avdelningen här på forumet för säkerhets skull.
silfwerpihl: [citat] Tror jag läste att du ville ha 4,75 långa ribbor? Kan du gör om det till 4,80 så är nog ditt problem löst utan kapningar.