Altan & Uteplats
tjorven99: Hej, Jag figursågade 15m mot berg förra året. Trallen 90 grader ut från berget. Har egentligen inget tips förutom att vinkla sticksågen som berget lutar, annars kommer man ju aldrig emot. Jag hade 4.80 längder (inga skarvar) som jag la på plats och måttade så bra som jag kunde. Det blev väl ungefär 3-4 snitt per trall innan det blev bra. Det kan självklart alltid vara bättre men vi
Torparen1: Hej! Skall bygga ett trädeck och vet inte riktigt vilket traämaterial jag skall använd som däck. Tryckt är ett alternativ, men sen finns det lite dyrare "finare" hårdträn. Har hör om Lärk Kiray mm men vet inte riktigt utseendet. Någon som har tips på lite olika sorters hårdträ som är fint? Kanske någon hemsida som beskriver och man kan se lite på de olika? Är ute efter något
kellyk: På självaste valborgsmässoafton drog jag i den sista skruven, exakt en månad efterdet att tanken på altanbygge slog mig. Slutresultatet blev helt ok tycker jag; enkelt, stabilt och med möjlighet att om man så vill bygga vidare på. Lite markarbete återstå och nån form, av halvt trappsteg på den vänstra sidanr, men det kan gott vänta...... Återkommer med en mer utförlig redogörelse
Kjell_G: Blanda och ge, skiftningarna kan bli riktigt bra ihop. Om det är stor skillnad i ytan kanske det känns knepigt att gå barfota, annars är det bara snyggt. Om du vill komplettera, tror du att det går att få tag på liknande tegel? Sjösten finns ju begagnad och till skapliga priser här o var. http://www.blocket.se/li?ca=13_s&q=dansk+sj%F6sten&c=0&w=2&aws=&awe= Kjell G
Systertove: Är det någon som har en ritning på en enkel balkong, typ två konsoler, ett golv och ett räcke? Vi har en inredd vind som behöver en balkong för utrymning vid ev. brand.
mdredfox8: Ska höja marknivån under altanen jag ska bygga med 70cm för att poolen ska komma i samma nivå som altanen. Kommer att använda makadamm (8-16). Nu till min fråga: Behöver jag gräva ner gjutröret i marken under makadammet som består av sprängstenar och sedan berg under det, eller räcker det med de 70 cm som jag har lagt ovanför och sedan padda allt? Har även tänkt att göra ett hål
pollyplopp: Hej, Vi vill göra en inglasad altan/uterum som klara vår och höst i alla fall. För att få till lite mer mysfaktor skulle jag hellre vilja få det att likna äldre verandor med mycket glas och spröjs (samt vita vikbara trädörrar på respektive kortsida för "luftning"). För att det inte ska bli för dyrt för en smålänning så tänkte jag det kanske går att använda begagnade 2-glas
jonand: Själva kapandet av reglar går väl men jag skulle fundera mer på om inte altanen blir stabilare om golvreglarna är okapade. Man kan väl tänka sig att såga ut små fyrkanter för reglarna för att liksom försänka dom i mellanbärlinan, fast det blir ju ett fasligt sågande.
krijon: Hej, Jag o min nuv sambo har köpt ett hus i Åkersberga. Balkongen är alldeles för liten, vi har fått bygglov att utöka den, se bilaga. Har efter detta studerat en massa inlägg på forumet, bland annat dimensionerings förklaringar o tabell. Blir inte riktigt klar över om jag kan göra följande. Har lagt med en bild, blåa kryss markerar stolpar i 95X95. Jag fäster en bärlina i husets
karro83: hej jag har markis tyg till övers om du e intresserad 27 m ungefär. stormgrå. http://www.blocket.se/vi/16185378.htm?ca=14_s
Hembyggaren: Hej Är det plinten som gått sönder och det ena järnet har lossna?? Då gör du bara en låda runt plinten och gjuter dit det igen. Är det så att du brutit av stålet så är det svetsen som gäller eller byte av plinten. Du kan också om det är en större plint, kapa bort den gamla skon helt och sedan borra och fästa en ny med kem. Hoppas det går bra för dig.
mycke_nu: Dra ner spänningen lite med en dimmer, det ändrar inte färgtemperaturen men det lyser inte lika intensivt kallt. Annars går det att måla på med lämplig vattenfast tuschpenna, men det är ju ett riktigt pilljobb.
Hopplunda: Anledningen till att altanen kommer bli så hög är att den kommer att byggas vid entren, och entren är belägen på "baksidan" av huset. Entren befinner sig ca 1.5 meter ovan mark, hus som står på källare. Så det kommer att vara trappa upp till entren/altan. Tänk gamla södern hus i staterna :) Förvarning kommer jag ha på en kortsidan av altanen gömd med luckor. Det med färgen så har
Kjell_G: Leca och bärlina har varit uppe förut; http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7614-hur-faester-man-baerlina-i-leca-alt-betong-platta.html Kjell G
Kjell_G: [citat] Ja, varför bygga trädäck över huvud taget:( undrar jag ibland. Sten är billigare per kvm, kräver mindre underhåll och är mer stabilt. Kanske hade jag lagt sten om jag känt mig säker på utförandet, fast trä är skönt, levande och fungerar bättre ihop med trähus som jag ser det. Kjell G
Kjell_G: [citat] Kommer att fungera bra. Väggfästet kan iofs vara klenare om du har bra fäste, sätt skruv/plugg alt spik lite tätare i såfall, varje halvmeter ex. Kjell G
Kika72: Hej! Detta gäller staket och jag vet inte om det hamade under rätt rubrik. Vi ska sätta ett staket, ett rätt högt, ca 120 cm högt. Vi funderar på sk stolpspjut (eller stolpskor eller stenpost som de också verkar heta) Våra spjälor kommer nog att vara 95 breda och då behöver stolparna nog också vara det, minst. Eftersom vårt staket blir högre än vanliga "villastaket", tror ni att
stefan_rk: [citat] Plintarna är ca 60-70 cm och avstånd plint-bärlina är som mest 40 cm, som minst 5 cm. Total höjd altangolv till backe är på högsta stället är ca 80 cm
JerkaV: Det har visat sig vara svårt att få tag på A-klassade, tryckimpregnerade reglar till vår altan. Reglarna ska vila på befintligt yttertak. Kan man använda AB-klassat virke istället? Hur stor är skillnaden i praktiken? Vilka erfarenheter har ni? Tack på förhand!
yuphin: [citat] hehe..ingen monstergrill direkt...den är bara murad..sitter fast i en stenplatta vad jag kan se...ska kanske försöka gräva lite runt den och se om jag kan välta den och slå sönder den... jula hade en borrhammare för 299, kanske räcker till mitt bruk :) Borrhammare 620 W Komplett set med mejslar och borr! Robust och pålitlig borrhammare med SDS+ fäste och 3 st funktioner; slag,
Linda_w: Hej och tack för era svar! har hört både bra och dåligt om skånska byggvaror varför det inte kändes klockrent.. hur som helst har jag beställde jag vävprover från markisonline och de såg bra ut och har nu beställt markisen därifrån. väntar med spänning på leveransen!
mijaon: Ledsen för sent tackande, tack för infon :) Skall börja i helgen med projektet. /Mikael
Kjell_G: Om du vill ha spännvidden 3m ska du enligt orakeltabellen http://mugglo.net/dokument/hus/Spnnviddstabell.pdf ha golvreglar som är 45x195. De ger dig ett värde på 3,1 som är spännvidden utan att det sviktar. Om du vill ha plintavståndet 2,75m måste du gå upp rejält i dimension på dina bärlinor, 95x195 ger dig plintavstånd på 2,6m men vill du ha dina 3m för att köra in bilen måste
Magnusx2: Tack för ditt svar! Jag beslutade att bygga bärlinor/reglar i tryckimpr. men använder trall av lärk. för att försöka minimera risken så mycket som möjligt (utan att det blir allt för dyrt, vilket det hade varit om jag skulle använt lärk till bärlinor/reglar).
Daveo: Det var inga små kakor du:P Jag räknade lite snabbt och det blir ca 22 ton att lägga ut... jag lovar att du kommer vara mör efter 2 ton :P Men iaf jag tänkte en sån här kan nog vara användbar, ta en platta åt gången och bara skjuta av den. http://www.witre.se/magasinskarra_49164M.html
Kjell_G: Och för att understryka det som sagts, här finns en bild på ett ex. (fast utan berg) http://familjenklinger.blogspot.com/search/label/tr%C3%A4d%C3%A4ck Tänker själv lägga så på framsidan, men 45 graders verkar ju festligt ;) Kjell G
Kjell_G: [citat] Ja, det funkar om inte ditt virke är för torrt, då kan det ju dra till sig vatten och ev. resa sig i skarvarna. Vet att det finns fuktmätare men har inte koll på HUR fuktigt virket behöver vara. En som byggt på liknande vis finner du här http://familjenklinger.blogspot.com/search/label/tr%C3%A4d%C3%A4ck Kjell G
Gurra: Har en uteplats på ca 28 kvm som är från 83, Idag har den ett plåttak av svart profilplåt som är spikat i topparna. Detta tak läker rejält idag och ska bytas. Har en fundering på vilket tak man ska ha. Till saken hör att vi har ett innertak med vitmålade brädor som vi vill ha kvar. Ett problem kring detta är att det kommer in getingar som bygger bon mellan plåttaket och innertaket.