R
Richard A: Jag har altan i Lärk och är nöjd med det. Visst har du små stickor om du inte oljar och jag har tagit några stickor på vår dotter. Men jag har sett vad stickor från ett tryckt trä kan göra med alla gifter, i detta fallet utvecklades blodförgiftning. Sedan tycker jag att lärk är snyggare och mer naturligt. Skulle jag gjort om detta idag, skulle jag köra på lärk igen alt. någon
4 svar · 5,1k läst
K
Kjell_G: Har fått senaste COOP-Byggbladet. Där finns billig trallskruv från Infra. Nån som har erfarenhet av den skruven? Rostskyddsbehandlad (vilket väl inte är samma som rostfritt) Torx 4,2x45 = 400 st 2 st bits 4,2x55 = 300 st summa 59 spänn. Bra pris helt klart. Byggmax tar 100 kr/1000 st för korta varianten, men är de jämförbara? Deras rostfria är ju 4 gånger dyrare. Är rostfritt värt
0 svar · 3,0k läst
A
andersmc: Jag har byggt en friggebod på en liknande grund; plintar och betongsten. Den står fortfarande kvar och dörren går att öppna. Jag tror att det hade fungerat i ditt fall. Om marken består av sprängsten har du väl inte mycket tjälskjutning? I värsta fall får du rikta opp altanen med en domkraft och några kilar efter några år.
1 svar · 4,0k läst
L
Leffe_k: Ska hela regelverket vila på betong? Annars kommer du att få svikt i dina 5,3m reglar jag skulle vilja sätta dit kanske 20 plintar till.
3 svar · 5,9k läst
M
maggan9: Jag förstår inte varför bygglovet skulle vara det suraste äpplet. Vårt bygglov kostade 1500kr för att bygga ett uterum på 16 kvm,Grunden kostade ca 8000kr och vi har köpt dörrar för 30000kr och taket och stommen gick väl på 16000kr. I detta sammanhang är väl bygglovet en droppe i havet, men det tog tog tid, ca 3,5 månader ville Eslövs kommun ha för att godkänna dörrarna (
4 svar · 5,2k läst
P
Pollyman: vi ska inhängna vår tomt och undrar lite om staket... vet ju att det finns lite som är färdiga men de är ju så dyra... samtidigt vill vi inte ha ett som är för svårt att göra. Det ska vara halvhögt för att hålla barn inne,,,,
0 svar · 3,4k läst
P
Pollyman: :rolleyes:lite tips och ideèr mottages...vill hålla kostnaden nere,,,,,,gärna ideèr på lite annorlunda stuga men även standard.:)
0 svar · 3,5k läst
H
Hila: Här kommer ännu en förfrågan angående virkesdimensioner för trädäcket. Jag har beställt ett uterum från Solux som skall placeras på ett trädäck som kommer att byggas på stolpar på plintar, då däcket kommer att hamna mellan 1-1,5 meter över mark. Jag har läst och försökt tolka de inlägg och tabeller som figurerar här på forumet och sedan gjort en enkel ritning. Jag får
0 svar · 4,5k läst
D
drarmi: Jag tittade också på denna och många andra lösningar när jag tog fram strategin för hur jag skulle bygga. Jag bygger just nu och på vår blogg http://familjenklinger.blogspot.com kan du kolla hur.
1 svar · 2,5k läst
S
Styx: Jula har ju en, men det är väl tveksamt om den tar 50kg. :( Den är ju billig dock så man kanske kan prova.. http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=169035
7 svar · 19,2k läst
·
saturnus
saturnus: [citat] cementen på kantbalkens yttersida är ca 10mm, inte mycket att hugga eller banka på, men att cellplasten bakom inte skulle hålla för att bulta fast en planka, ser jag som rent nonsens. Då kanske man inte skulle våga hälla ett tio tals ton betong ovanpå cellplasten heller?
16 svar · 13,0k läst
·
H
HemJohan: Det var en intressant lösning du hade där Drarmi. Ska fundera på det ytterligare. Smart med tjärpappen på det sättet.
3 svar · 5,3k läst
M
marr1977: Köpte min på Jula!
9 svar · 11,9k läst
peegee4
peegee4: Vad gäller golvbjälkar så skulle jag välja dim. 45x145 även om det, enligt den spännviddstabell jag tittar i, skulle räcka med 45x120 (kanske ett gränsfall). För att klara en spännvidd för bärbjälkarna/bärlinorna på 2,9 meter, skulle du behöva gå upp till dim. 70x195 eller möjligen 95x195! Vi snackar nästan stockar här :D Om möjligt så skulle jag välja att gjuta en
3 svar · 2,8k läst
D
Dr.Feelgood: Hej, var på Hornbach tidigare och såg en räfflad brunimpregnerad trall som kändes prisvärt. Se bifogad bild. Trallen är märk NTR AB. Vad tycker ni? Furu i kvinta-kvalité, bra eller dåligt? / Feelgood
0 svar · 5,1k läst
·
peegee4
peegee4: Löste det hela med med plintar i hörnena och ett par i mitten. Kottlade rätt ordentligt mellan golvreglarna, som ligger med c/c 30. Stolparna monterades sedan mot respektive regelhörn/-sida genom att ta ur halva stolpen med en golvregelhöjd och bara ställa ned (och skruva fast). I och med att jag limmade med PU-lim, blev stolpar och mellanliggande bärlinor ordentligt stabila. Det blev så
3 svar · 9,6k läst
·
P
Pipslo: Har en tanke om att bygga en altan med krypgrund av murad leca. Har läst på Maxits hemsida om hur man skapar trädgårdsmurar med leca och de nämner dränering lite vagt. De rekommenderar att man gräver ca 50cm djupt och lägger ut 15cm grus för dränering om marken är normal men vid risk för tjälskjutande mark eller då det är mycket vatten bör man gräva ner dräneringsledning till
0 svar · 4,3k läst
H
HemJohan: Läs om vad Peter skriver på sin projektsida. Det borde ge en fingervisning: http://www.petersprojekt.se/material/ntr_virke.htm Du kan även kolla på hans huvudsida. En hel del nyttiga saker: http://www.petersprojekt.se
1 svar · 4,5k läst
J
JohanÅ: [citat] Ok, så 480 är typ baslängd som ska finnas hemma?.
2 svar · 3,9k läst
R
Riper: Jag har en spännvidd på ungefär 4,5 m och samma takkoncept. Har pratat med en konstruktör och 225 mm (x50?) i limträ (med cc 120) är underdimensionerat enligt teorin. Jag tar den chansen... bor för övrigt söder om Stockholm. 95or låter klent tycker jag men det beror förstås på längden...
4 svar · 14,4k läst
D
Daniel_K26: Ska bygga ett staket på altanen. Hade tänkt lägga ribbor horisontelt. Har bara ett däck idag och min tanke var att sätta stolparna utanpå, blir nog svårt att skruva upp trall och sätta dem innanför ytterkanten, har inga bra fästpunkter där heller. Hur långt bör man ha mellan stoplarna för att det ska bli stabilt?
0 svar · 3,9k läst
M
mrc77: Hej! Tänkte snart se till att börja bygga mitt uterum. Ett litet problem har dock uppstått. Jag vill gärna ha ett sadeltak, dels för att det följer husets form, dels för att det skapar rymd inne i uterummet. Problemet är att jag har ett tak som kommer att möta detta i sluttande riktning (se bild) och jag har inte riktigt lyckats komma på hur man får en sån skarv tät och hållbar. Är
0 svar · 4,0k läst
·
P
petersson79: Jag har samma tanke och brottas väl med i princip samma problem. Ska ha vitmålade spjälor som ska gå i först 1 st 22x95 sen 2 st 22x45 med ca 2 cm mellanrum. Kommer bli två storlekar på sektionerna, ca 107 cm och drygt 130 cm... För en som inte är hemma riktigt med sånt här snickeri så känns det som ett jäkla pussel för att få ihop detta...
1 svar · 2,8k läst
S
styrman1: Jag har gjort som Bas men använt 45x170. Det blir ganska lagom att gå på och även om man vill slå ner röven och sitta i trappen.
3 svar · 26,6k läst
·
F
frbj: Hej! Någon som har tips på plattsättare i Karlskronaområdet? Mvh Fredde
0 svar · 5,3k läst
B
Badger: Som jag sa innan. Prata med sotarn innan du börjar, det är ju ändå han som ska även godkänna det i slutändan.
5 svar · 5,2k läst
B
Badger: Lägga "flytande" är ett mycket gott alternativ istället för plintar. Vanlig i våra trakter, har själv 100m2 med denna konstruktion. Plintar, är med fördel istället ifall hantera höjdskillnader o dyl, vilket inte är möjligt annars. Sen är det ifall använda sig av takkonstruktion kommer det att behövas plintar. Infästning i grund är "overkill". Men används ifall möjligt för att
5 svar · 17,4k läst
F
Fidde_jkpg: Japp, menar 45x195... Slank med en 1 för mycket :)
3 svar · 16,2k läst
B
Bror: Alla sportaffärer som säljer hockygrejor. Begär pris, det blir ju ganska många. Franskbultar kan nog vara bra för då får ni en ställbar distans, men anliggningsytan blir väl så liten om underlaget är av papp.
3 svar · 9,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.