V
vagabondo: Vill du inte vara miljövän sån doppa trät i använd/förbrukad motorolja - håller för evigt.
1 svar · 6,4k läst
·
T
trulls: Tja, Har precis börjat bygga min altan på ca 55kvm och kör på det sättet som du nämde. Jag la ut ett lager med singel i höstas som har lagt till sig bra och sen köpte jag de billigaste stenarna på byggmax (tror det var 2,80:- st) och sen lagt lite syllpapp på dessa. Det blir hur stabilt som helst. Och billigt :)
5 svar · 5,0k läst
K
Koholmen: Tackar så mycket för synpunkterna!!
3 svar · 6,5k läst
2
2Floor: Dessa mått har de plintar jag precis räknar på. Om det kan hjälpa. BetongPlint 50 (40kg, dimension underkant: 200*190mm, överkant: 200*155mm)
2 svar · 2,4k läst
Apprentice
Apprentice: Det smartaste är väl att bygga altanen runt grillen. Men visst går det väl att bygga en trall som klarar 300kg annars.
1 svar · 9,3k läst
A
AndersG: Japp, det tänkte jag, lagom grov yta så att man ej halkar.
2 svar · 5,6k läst
yonna
yonna: [citat] Jag skulle undvika detta just pga fukten och jag förmodar att resten av uterummet kommer att vara oisolerat dvs kallt på vintern. Det verkar inte vara någon bra idé att bara isolera golvet. Klinker borde vara det lämpligaste om du inte fortsätter med brädgolv - det senare känns ändå lite 'varmare'. Men då är det bara bra om viss luftning sker även underifrån.
1 svar · 3,7k läst
T
tholle: det där gjorde ni riktigt bra!
2 svar · 5,9k läst
Tompa21
Tompa21: Jag har läst flera som inte rekommenderar att man fäster bärlinan i väggen när man har plintar ytterst pga tjälskjutning som kan bryta sönder väggen. Men om man fäster reglarna med balkskor i bärlinan, och endast skruvar i det nedersta hålet i balkskon på regeln, så borde regeln kunna röra sig relativt fritt med tjälen pga gångjärnsprincipen, har jag rätt eller är jag fel ute?
0 svar · 2,5k läst
W
wallesthlm: Jag har tagit över en trall som den förra bostadsrättsinnehavaren hade. Den las för två år sen och är redan helt förstörd, även fast jag oljade in den förra året. Är det någon som vet hur man ska sköta en sådan trall? Tips på slipning och typ av olja mottages tacksamt! Mvh A
0 svar · 2,8k läst
A
AndersG: Egentligen borde det vara fiberduk/markväv mellan bärlager och underlag, men om det inte satt sig så mycket under snart 40 år så kanske du klarar dig med att plana av och lägga nytt.
1 svar · 6,1k läst
L
liamab: Är det någon som har ett bra tips på hur man gör rent bäst . Har tidigare använt alcro trallrent och tvättat med slang efter .. och sedan oljat in. Är detta det bästa eller finns bra alt ? Såpa och en högtryckstvätt alt på olja. mm''
0 svar · 2,6k läst
E
EoJ: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=25896
1 svar · 3,9k läst
M
maggan9: Vi kollade på www.inventa.se och tänkte länge ta dem. Fördelen med dem var att du måttbeställde dina dörrar och inte behövde gå efter standardmått. De låg bra i pris och hade bra grejor. Inventa finns i ängelholm, skånska byggvaror finns i helsingborg och willabgarde i båstad. Vi har varit och känt och klämt på alla. Till slut blev det skånska för oss för vi ville ha
3 svar · 6,3k läst
D
drarmi: [citat] Ja så har jag byggt .. har dokumenterat det på vår blogg också.
4 svar · 11,5k läst
K
Kjell_G: Korrekt uppfattat. Räcket håller iaf för mig att snubbla mot - i dagsläget. Kanske får öppna upp för hel överliggare framöver men då försvinner den trevliga designen. Har inte testat undersidan än - återkommer när jag gjort det. Kjell G
4 svar · 14,4k läst
·
F
fjseriksson: Tack för tipset på spännvidstabellen... Det är inte gjutet än... Där kommer att läggas till så jag kommer upp i omkring 30 plintar totalt
3 svar · 4,3k läst
J
jocke99: Hej, Jag håller med del två av min altan. Den kommer att runt halva huset och vid gaveln gå över garageinfarten. Jag vill ha möjlighet att parkera två bilar samt att ha plats att dra ut gräsklippare, barnvagn odyl. ur garaget. Vilken spännvidd är möjlig? Går det att ha 7-8m utan mittstöd? Kan stålbalk vara ett alternativ? Limträ kan bli svårt eftersom höjden blir ett problem. Har
0 svar · 4,0k läst
·
F
FruEkorre: Ja, simma kan man ju göra iaf....
20 svar · 13,0k läst
E
Erika: Hej alla! Vårsolen har så smått börjat lysa och det är dags att börja planera inför sommarens trädäcksbygge. Vi planerar att bygga ett enkelt rektangulärt däck, med täckbrädor på sidorna och utan räcke, är inte helt klar över måtten ännu dock. Såg en annons för Deck in a Box (www.deckinabox.se) i en tidning och kikade lite på hemsidan. Det ser ju onekligen smidigt ut, men
0 svar · 8,3k läst
P
P-J: Jag gillar ett gött räcke att hänga på, och nånstans måste man ju ställa ölen.
15 svar · 29,5k läst
·
G
Gripen: Hallå! Har tänkt att olja min altan nu i vår. Den är byggd av tryckat virke och har nog inte fått ngn kärlek på att par år. Vad ska jag göra för grundarbete (slipa tvätta etc)? Och finns den ngn som har en bra olja att rekomendera? MVH Kalle
0 svar · 4,9k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Eftersom det är impregnerat virke så spelar det inte så stor roll när du köper det. Jag skulle dock inte göra några ansträngningar till att hålla virket torrt, däremot från direkt solljus och inte heller liggande på marken. Det viktigaste är att alla brädor håller ungefär samma fuktkvot när du ska använda det. Annars kan det bli lite knasigt.
5 svar · 6,5k läst
P
patronpersson: Du borde kunna skruva en regel i sockeln (under fasaden) istället. Köp betongankare för fransk skruv och dra in två franska skruvar per halvmeter regel så ska det hålla. Helst ska regeln täckas med ett bläck som tätas med silikon el dyl för att skydda den från regnet som kommer att rinna längs fasaden. Jag kan rekommendera den här boken:
1 svar · 8,5k läst
viltfjall
viltfjall: Ett bra tips är att handla på dig REJÄLT på ett ställe som låter dig lämna tillbaka efter lång tid. Brukar tänka såhär: det går alltid minst en låda mer än man räknat med oavsett storlek :) Tänk på att det finns svarta hål där skruv och spik ramlar in, ju dyrare desto mer. Särskilt A4 rostfritt i bra kvalitet verkar aldrig räcka hur man än räknar...
3 svar · 9,6k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Det räcker med att det är märkning på ändträt... NTR/M = Trä i havsvatten = blå färgmärkning på ändträ NTR/A = Trä i kontakt med mark eller sötvatten = vit färgmärkning på ändträ NTR/AB = Trä ovan mark = gul färgmärkning på ändträ NTR/B = Trä ovan mark, färdiga snickerier = röd färgmärkning på ändträ
3 svar · 5,7k läst
I
imported_Soren: Har du testat att lägga en altanmatta ovanpå, kanske kan hjälpa något?
1 svar · 3,8k läst
M
Maskot: På en del altanbyggen på mark med nivåskillnader ser man att bärlinorna ömsom fästs i stolpskor i plintarna, ömsom på utsidan eller insidan av stolpar som i sin tur står i stolpskor i plintar (där marknivån är lägre). Finns det några risker för snedbelastning när man fäster bärlina på det sättet i stolpar? Något man ska tänka på om man gör så?
0 svar · 4,2k läst
I
imported_Bosse: Hej, Jag har byggt ut huset ca:9kvm, och tanken är att jag ska ha en balkong uppepå. DEt är i stort sett klart, men jag funderar på hur jag ska fästa blkongräcket utan att skada golvet, dvs det nya taket ?
0 svar · 3,4k läst
P
Philler: [citat] Okej, det kommer nog finnas en dos med is i den här delen av landet där jag hade tänkt bygga bryggan. Det är uppe vid kramfors i en liten insjö, jag får åka runt någon dag här i stockholm och kolla lite bryggor, fast det är ju inte samma väderklimat. Men syftet med bryggan är enbart bad. Tack så hjärtligt alla för posterna :)
5 svar · 9,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.