Hejsan,

Ska snart sätta igång med vårt altanbygge. Bärlinorna etc underrede kommer byggas i tryckt furu, dock är jag tveksam vad gäller trallen samt det insynsskydd som ska löpa längs ena kanten. Vi vill inte har tryckt trall då vi inte gillar den grå träytan som ofelbart blir med tiden. Men frågan är vilket träslag man ska välja för att behålla en mer "träfärgad" yta?

Finns det någon som har bilder på hur exempelvis lärk ser ut efter ett par år? Eller ska man välja hårdträ, typ cumaro?

Du kan alltid brunolja den vanliga tryckta trallen. Blir ganska fint enligt min smak. Den vanliga tryckta trallen finns också som brunimpregnerad från början och är då torkad (om du köper Hedin-trallen). Det gör att den inte sväller så mycket som vanlig trall KAN göra, alltid svårt att veta vilken fuktkvot virket har när du får det. Jag har brunoljat min vanliga trall och blev mycket nöjd med resultatet.
Alternivet är ju Thermotrall, Cumaru eller något annat som du skriver. Med Cumaru är man ju dock uppe i 3 gånger priset någonstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.