Vet inte om detta hör till altan-gruppen, el-gruppen eller teknik-gruppen men provar här.
Jag har en takad altan på ca 20 kvm. Den är INTE inglasad. För att kunna sitta ute på för- och sen-sommar vill jag ha någon form av komfortväme. Jag har provat med två infravärmare i taket av modell billig (standard-värmaren på 1000 W som finns på alla postorder-företag och byggvaruhus) men det värmer mycket måttligt.
Min första ide var att ersätta dessa 2 med 6 st av samma billiga modell. Elen för detta är redan löst så det är inget problem och jag tycker att 6kW är billigt jämfört med priset på t.ex. grillkol och kött som också konsumeras på altanen. Däremot är det rätt förfulande att sätta upp så många som 6 värmare och en lösning med effektivare och färre vore bättre. 3 st vore optimalt (fördelat på 3 faser).
Nu verkar det ha dykt upp en hel del alternativ. Hittade några av dessa i tråden om färgborttagning i teknik-gruppen och har sett en del i handeln och några på Selga och Ahlsell. Coop har en ganska kort på 2000 W som har två kortare rör som känns som om de var gjorda i fiber (spåriga ytor). Julas modell som rekommenderades i färg-tråden är tyvärr slut men verkar vara likartad. Selga och Ahlsell säljer halogen-infra på 1300 W men de ser ut att ha rätt liten spridningsvinkel.
Någon som kan ge en rekommendation? Vore också tacksam för tips om vilka man ska akta sig för p ga att de ger risk för jfb-utlösning.
Pen