R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Jag skall snart börja med min uteplats och behöver lite råd och tips. Skall lägga tegel på denna yta och jag räknar med att den allt som allt blir ca 4-5meter*3meter.
Frågan är vad jag har under teglet? Jag måste gräva bort gräset och en del jord, och fylla med grus, flis, singel,.. Tänker mig själv att jag måste gräva ner en bit och dessutom låta jorden (eller vad som nu finns en bit ner) under fyllningen ha en lätt lutning från huset så att vatten dräneras bort.
Vad har ni för åsikter om detta?
Frågan är vad jag har under teglet? Jag måste gräva bort gräset och en del jord, och fylla med grus, flis, singel,.. Tänker mig själv att jag måste gräva ner en bit och dessutom låta jorden (eller vad som nu finns en bit ner) under fyllningen ha en lätt lutning från huset så att vatten dräneras bort.
Vad har ni för åsikter om detta?
Ja så nära huset bör du ha en lutning på framförallt ytbeläggningen, kanske även terassen om det är en tät jord för du kommer att packa den rätt ordentligt.
Sikta på ca 150 mm packat bärlager, 30 mm sättsand och sedan ditt tegel, totalt ca 200 mm djup. Tänk även på att kanske förstärka kanterna på tegelytan genom att låta det yttersta bandet av markteglet stå med sidan så att säga med den långsmala sidan upp. Annars blir det lätt att kanterna sätter sig lite.
Sikta på ca 150 mm packat bärlager, 30 mm sättsand och sedan ditt tegel, totalt ca 200 mm djup. Tänk även på att kanske förstärka kanterna på tegelytan genom att låta det yttersta bandet av markteglet stå med sidan så att säga med den långsmala sidan upp. Annars blir det lätt att kanterna sätter sig lite.
Klicka här för att svara
