Hemmakatten
När vi köpte markiser till vårt förra hus varierade de 5 offerterna vi fick in inklusive monetering mellan 36.000 och 72.000 kr för exakt samma väv (Sandatex) och exakt samma motorer. Vi tog den billigaste firman. Det blev mycket bra. Dock såg jag förra året att firman gått i konkurs, så de var kanske i billigaste laget....

Hej!

Vi har ett helrött hus utan fönsterfoder och dylikt. VI är i valet å kvalet om vi ska ta med eller utan kasett. Kasetten är juh dyrare och stilren men den öppna med "flärpen" bryter av lite på väggen och ger ett hemtrevligt intryck men ser samtidigt lite billigare enklare ut vilken den oxå är.

Vad säger ni som köpt, vilken är att föredra?

Är automatiken värd 2500?

mvh
Bambi

Hej

Kan tipsa om en prisvärd leverantör: http://www.markislandet.se/.

Vi köpte deras "Markis Exclusive" modeller i våras och efter en mycket blåsig och regnig sommar så är vi enbart nöjda med allt. Både funktion och utseende. Vi valde till vindautomatik för att spara markiserna och den har fungerat jättebra. Det är en stor trygghet att kunna åka hemifrån utan att vara rädd för att markisen ska blåsa sönder. ( det är rätt stora krafter det rör sig om när en terrassmarkis är fullt utfälld...).

Återstår att se hur de klarat sig efter några säsonger men för de priserna så kan man ju byta med jämna mellanrum... :o

Hur som helst verkar de hålla bra kvalité (förutom de rätt knapphändiga monteringsinstruktionerna som följde med): Helkassett och med elmotor (följer även med vev), vindautomatik, vinklingsbara och med kraftig markisväv. Det är visserligen få färger att välja mellan, men den gröna passade vårt gula hus alldeles utmärkt.

marjons skrev:
Hej

Kan tipsa om en prisvärd leverantör: [länk].

Vi köpte deras "Markis Exclusive" modeller i våras och efter en mycket blåsig och regnig sommar så är vi enbart nöjda med allt. Både funktion och utseende. .
Det låter ju bra. Har varit i kontakt med dem och fick bra svar på mina frågor tycknte jag. Men jag undrar förstås om det är fler här som har erfarenhet av markiser från "markislandet"? Är främst inne på "Markis Exclusive"
En 350cm bred m 300 cm utfall inkl. motor kostar ca 6500 + 500kr i frakt.

Har också kikat på Markisrea.se (Strömstad Persienn och Marki) och de har en modell för 7857 kr + 500kr i frakt. Då kan man välja på fler färger men det ingår inte någon motor.

Markislandets markiser kommer från Kina medan strömstads verkar vara svensktillverkade. Kan ju vara en anledning att välja Strömstad. En sak jag undrar öer är dock garantierna. Markislandet har 5 års garanti på motor och stomme och två år på tyget medan Strömstad har 3 år på hela markisen. Inget av företagen är anslutna till Branschorganisationen men strömstad har funnits i 25 år och Markislandet bara i 3 år.

I övrigt har jag fått intrycket att iallafall Stömstad verkar ha samma kvalitet på sina grejer som dyrare aktörer. Har tex kikat på modellen Loke fr Nordic Light och den kostar i motsvarande storlek (utan motor) 11500 kr + att man kan räkna m ca 1500 kr för fästen....

Svårt fall sa doktorn och grät...

nån som har tips?

Vi har precis fått hem våran markis som vi beställde på markislandet.se. Jättesnabb leverans, Kanonbra service! Vi köpte en "Exlusive" Mörkgrön. Kanonskönt med fjärrkontroll till denna.

Enda strulet va att Schenker inte tog emot postväxel som markislandet sa att dom gjorde.
Men ringde upp dem igen och det var tdligen nytt för dem också att schenker slutat ta emot postväxel och dylikt, korkat av Schenker. Nu sitter markiser ialla fall på plats och fungerar klockrent! Rekomenderar starkt markislandet om ni ska köpa nya markiser.

deras hemsida www.markislandet.se

Mvh
Danne

Redigerat:
kan oxkså uppdatera lite.

Vi beställde en markis fr markislandet (3,5 m bred). När den kom var sömmarna snedsydda, i framkant där det är två sömmar var det bara hälften av bredden där man lyckats pricka inviket/sömsmånen med båda sömmarna, det fanns en spricka i materialet, kappan var ung. 5 cm kortare än resten av markisen....
Reklamerade detta och fick i viss mån veta att sneda sömmar får man kanske räkna med på en markis från Kina. Den skulle iallafall bytas ut. Jag funderade ett tag och kom fram till att jag inte skulle bli nöjd och att det var bättre att låta köpet gå tillbaka men då hade utbytesmarkisen redan gått iväg så då var det bara att invänta denna.
Och den var i betydligt bättre skick än den första. Det är fortfarande inte riktigt samma finish som jag hade förväntat mig av en svensktillverkad (och vad jag från början förväntade mig av den här) men ändå ok. Sömmarna är rakare (och båda sömmarna i framkant har träffat det invikta tyget hela vägen) och det är inga sprickor i den.
Plasten/handtaget på veven är lite väl klen känns det som.
Elen har vi inte kopplat in än men vi är glada att vi valde det för det tar en halv evighet att veva in den för hand.

Om jag ska vara realistisk så är den andra markisen vi fick helt ok för vad den kostade. Och leveranserna gick ganska snabbt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.