T
Tobias-A: Hejsan! Den föregående ägaren av huset har målat altangolvet med en mörkbrun lackfärg och så klart över dom ytor som ligger utanför altantaket, har färgen spruckit och nu ser det hemskt ut på den delen. Om man nu överseer med det faktum att det är vansinnigt att måla väderutsatta trägolv med lackfärg så funderar vi på hur vi skall göra. Slipa bort färgen (hästjobb) från
0 svar · 3,9k läst
F
Fjordlund: Tidningen Gör Det Själv skrev om det förra året. Sök på www.gds.se efter "Bygg en kubbad terrass".
1 svar · 6,5k läst
GoForIt
GoForIt: Hej, och välkommen.. Billigare än enkelglas, i "UU"-profil som går omlott i mitten är väl svårt. Går ju dock inte att ta bort helt. Tala med glasmästaren..
1 svar · 8,6k läst
P
Pyttsan: Kolla in den här tråden som postades nyligen. http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/90731-sioo-aldrig-mer-olja-altan.html Om du går in på deras hemsida, www.sioo.se , så står det att detta medel är bra bla mot "stickor i foten" och mot sprickor osv. Verkar bättre än vanlig olja men är också dyrare. Kanske kan funka på erat torra golv.
1 svar · 2,3k läst
U
u95hw: Jag har planer att bygga en altan på ca 40m2 i 2 nivåer som det med tiden är tanken att den skall utvidgas och gå runt huset och bli ännu större. Jag har tittat på lite olika material och priset mellan billigt tryckat och andra finare träslag är väldigt stort. Jag har hört att alla träslag kommer att se dassiga ut med tiden, och då e frågan om det är lönt att satsa på något
0 svar · 1,6k läst
W
WeeBe: Här kan ni se bygget av vår altan med "flytande" konstruktion. Det är alltså markduk och grus/singel ovanpå den. Sedan markduk och sand ovanpå den. Sedan tryckimpregnerade reglar och sedan trallen. Har klarat sig fint över vintern och är stabil.
23 svar · 149,8k läst
·
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Du kan alltid brunolja den vanliga tryckta trallen. Blir ganska fint enligt min smak. Den vanliga tryckta trallen finns också som brunimpregnerad från början och är då torkad (om du köper Hedin-trallen). Det gör att den inte sväller så mycket som vanlig trall KAN göra, alltid svårt att veta vilken fuktkvot virket har när du får det. Jag har brunoljat min vanliga trall och blev mycket
1 svar · 4,4k läst
T
Toobster: [citat] Det stämmer: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=11753 Extrapris nu dessutom!
6 svar · 3,6k läst
R
ragnarl: Jag ska bygga ett insynsskydd/spaljé med liggande läkt med en bredd på c:a 2 meter. Om jag använder bärläkt 23x36, hur långt kan jag ha mellan stolparna innan läkten börja säcka? Det skall växa kaprifol eller något liknande på spaljén. Vilken alternativ dimension på läkten rekommenderas? Finns det något bra sätt att stadga liggande läkt utan att sätta flera stolpar?
0 svar · 9,7k läst
K
Kjell_G: [citat] Beträffande överhänget så kanske det är överkomligt i ditt fall? Lite beroende på om det är golvreglar eller bärlinor. Om det är reglarna skulle jag nog våga slå till med 60 cm, hållfastheten borde räcka till det. Kanske det ändå skulle upplevas svajigt om hela sällskapet står och beundrar utsikten samtidigt som man stampar takten till invigningsmusiken:) Kjell G
3 svar · 7,7k läst
B
bimbosorken: hur sågar man i krysset om man skall ha som vojmas bygge ?
3 svar · 52,9k läst
·
peegee4
peegee4: Hejsan! Om du testar ditt resonemang mot den här beskrivningen och ändå känner dig tveksam - återkom gärna ;) Lycka till! Peter P.S. Själv hade jag gjutit plintar och monterat en bärlina även vid 2 meter ut från grunden . . .
1 svar · 4,6k läst
K
kandello: Jag tycker också att två stycken av normallängd är för lite (de är väl runt 120 cm). Jag skulle vilja ha längre värmare så att tre personer på varje sida av bordet blir värmda. Söker just nu efter butiker som säljer längder på c:a 170 cm.
1 svar · 7,9k läst
R
RtZ: Tack för tipsen!! Får titta på det här och fundera.. RtZ
2 svar · 4,3k läst
·
G
Generellt: Tack för tipset! Vi har satt ditt stallykta på vår "bod" och de är jättefina där och passar jättebra då vi har röd panel och allt men på huset skulle vi vilja nå lite längre med än ännu finare lykta men vi ska kolla om konstsmide har några varianter. Vi köpte Westal Stallyktor, ingen vidare kvalitet eller måndagsexemplaren, två av fyra glaskupor gick sönder i gängningen när
2 svar · 6,0k läst
K
Kjell_G: Lägg reglar direkt på sten, ev kan du plocka upp stenar för att få liteluft under reglarna. Använd samma tillvägagångssätt som killen här http://familjenklinger.blogspot.com/. Om det blir problem med höjden för ev altandörr måste du kanske ta bort stenarna och gräva ner dig lite. I så fall skulle jag nog köpt mig en gräsmatta för utebruk o lagt på. Alternativt köpt block med
1 svar · 3,9k läst
K
Kjell_G: Utan att vara expert på betong, gjut allt samtidigt, armera gärna också i röret. Det måste bli svagare att gjuta i två omgångar. Det är inte så lätt att få rätt höjd med en gång, men det finns stolpskor som är justerbara. Annars kan du följa tillvägagångssättet som finns i forumet, modell peegee som det kallas:) Kjell G
1 svar · 5,7k läst
T
Toobster: Som svar på lite olika frågor så: 2. Smalare eller bredare bräder är mest för utseendetsskull. 3. Det blir nog mer hållbart om man sätter en sarg runt ändträet på bärlinorna. Så skyddas ä ndarna mot direkt väderpåverkan. Nonnen: Om man har ett stort trädäck tror jag inte man behöver fästa det i något. Mitt kommande däck på 45m2 kommer väl säkert väga över ett ton och
3 svar · 4,2k läst
peegee4
peegee4: Så här beskrev jag det häromsistens: http://www.byggahus.se/forum/589872-post67.html Inlägget hittar du på sidan tre i den här tråden: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/63287-bygga-altan-haer-aer-en-byggbeskrivning-3.html Tror att detta kan vara en lösning. Principen är densamma som för min trappa.
2 svar · 9,8k läst
·
E
ernemyr: tack så mycket, nu fatta jag lite bättre, tänk vad lite sömn kan göra :)
4 svar · 5,5k läst
·
N
nsvensson: Håller som bäst på att bygga ett trädäck. Tyvärr bygger vi för källarfönstrena på husets ena sida och vill nu ändå försöka få in lite ljus. Vi kan inte bara ha ett urtag i däcket vid fönstrena pga nyfiken 18 månaders dotter. Min tanke var att ändå såga ur däcket vid fönstrena men sedan använda "lock" av plexiglas eller annan plast som släpper ner ljus. Tittade på
0 svar · 3,4k läst
T
twtwtw: Hallå, Jag håller på och ska bygga ett staket (kort) är endast 3,60 totalt i bredd med grind. Har lite funderingar: Vill inte ha en rak kant som går över staket. Utan vill såga det snett på nått sett. Vilka olika möjligheter finns det som blir snyggt. Kan jag t ex såga det snett med en speciell lutning åt ett håll hela tiden? Tacksam för lite förslag vad man kan göra på toppen av
0 svar · 1,9k läst
B
badkrukan: Jag har ett suteränghus med balkong som går utmed nästan hela framsidan.Jag byggde ut min balkong ca 1,5m för ca två år sedan, men det var ett himla bök med byggansökan, bygglov och kvalitetskontroll p.g.a. att det i min kommun räknade som fasadändring.Nu vill jag sätta på ett litet skärmtak på utbygget och det verkar bli samma bök denna gången.Jag borde kanske ha rirtat in taket
1 svar · 8,0k läst
K
Kjell_G: Tabellen är inte så svår, åtminstone inte när man lärt sig av peegee :) Välj dimension på dina golvreglar i den undre tabellen. Beroende på vilken dimension du valt får du en spännvidd på just den dimensionen. Det avståndet kan du alltså ha mellan bärlinorna. Ta med det värdet till den övre tabellen (kolumnerna) och läs av vilket avstånd du kan ha som mest mellan plintarna för
3 svar · 5,6k läst
·
H
Hopplunda: Ska bygga om min altan, har funderingar på fall på taket. Så det är byggt idag så faller taket 30 cm på 400 cm, vinkel vet jag inte vad det blir, har ingen bra miniräknare. Är fallet för stort? Jag tycker det är en för stor lutning. Finns det några generella mått som man brukar använda sig av vid bygge av altantak?
0 svar · 2,2k läst
A
andersmc: Inte behöver du ner några 2 meter för att bygga en altan. Det skulle möjligen vara om du bygger ute på någon sankmyr eller liknande. De vanliga plintarna räcker gott. Om det mot förmodan skulle bli någon sättning är det ju relativt enkelt att justera det efteråt.
4 svar · 8,3k läst
K
krijon: http://www.skogsindustrierna.org/LitiumDokument20/GetDocument.asp?archive=3&directory=750&document=3341 Kristian
4 svar · 3,3k läst
D
dbgirl: Tack, nu lyckades jag bättre. Det var bättre filmer där en de jag tittat på tidigare. Jag har iofs inte löst alla problem men jag är en bit på väg :-D
2 svar · 16,0k läst
GoForIt
GoForIt: Jag använder Biltemas lättbetongplugg 86-777/86-779 tillsammans med franskskruv. Funkar toppen i leca.
4 svar · 29,1k läst
GoForIt
GoForIt: Att ta bort pelarna är väl en sak, men spontant så måste det ju också till en byggnadsingenjör/konstruktör som kan beräkna om balkongens befintliga infästningar i fasaden räcker för att bära balkongens vikt (med marginaler).. Har grannen gjort det, och har exakt samma förutsättningar (identiskt hus) så borde han ju sitta på mer information. (Jag hade dock aldrig litat på bara
2 svar · 5,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.