Byggahus.se
Finns det något bra sätt att göra detta förutom att använda sig av cirkelsåg?
Den cirkelsåg jag har är stor som satan och den har nästan inga tänder kvar. Sen är det några stolpar i vägen vid kapningen.

Jocke
 
fogsvans?
 
köp en ny klinga, kostar inte så mycket om du köper den på biltema... några hundra skulle jag gissa. och det kan det ju vara värt. sedan tar du de det du inte kommer åt med en vass fogsvans...
 
Man kanske skulle köpa en ny liten cirkelsåg. Dem kan väl inte vara så dyra? Finns det något bra och billigt märke? Det behöver ju inte vara något värstingmärke eftersom jag inte använder sågen alltför ofta, lite då och då.

jocke
 
Det finns en på Jula för 249 kr. Meec är ett lågprismärke men den lär ju funka ett tag.
 
Jag gjorde samma sak för några veckor sedan.
Först märkte jag ut med kritsnöre. Fantastisk liten pryl, i all sin enkelhet.
Efter det körde jag med sticksåg. In från brädans sida och i en kurva för att möta själva strecket, sedan var det bara att såga på rakt längs det kritade strecket. Där stolparna är körde jag det sista med fogsvans, det gick väldigt bra och enkelt.

Jag valde att inte köra med cirkelsåg, då jag tycker att den sliter upp för mycket flisor, det blir inga snygga kanter. Men det kanske är dålig klinga/såg. Sticksågen gjorde det mycket bättre för mig. :)
 
Jag kommer att skruva fast själva trallbrädorna i löpande längder på vangstyckerna till farstu och altanbron. Sedan kommer jag att såga sidorna med sticksåg a la Timell.
Alltlså med upp-och-ner vänd sticksåg. Det gör att själva sågsnittet blir finare. Eventuella flisor kommer att hamna på undersidan av trallbrädan.

I nedanstående tråd kommer jag at presentera mitt brobyge, vilket är samma prinsip som din trall.
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/91285-hur-faesta-bron-i-marken.html

//R
 
Jag köpte en billig såg på Byggmax när jag ändå var där och köpte lite virke. Det blev bra i alla fall. Sticksåg skulle jag aldrig använda mig av, tycker det är svårt att få det rakt mm.

Jocke
 
Ranchn skrev:
Jag kommer att skruva fast själva trallbrädorna i löpande längder på vangstyckerna till farstu och altanbron. Sedan kommer jag att såga sidorna med sticksåg a la Timell.
Alltlså med upp-och-ner vänd sticksåg. Det gör att själva sågsnittet blir finare. Eventuella flisor kommer att hamna på undersidan av trallbrädan.

I nedanstående tråd kommer jag at presentera mitt brobyge, vilket är samma prinsip som din trall.
[länk]

//R
Huruvida snittet blir flisigt på upp eller nedsidan beror ju på vilken typ av blad man har satt i sticksågen..
 
Håller med Joukko, det är väldigt svårt att få det spikrakt med sticksåg. Omöjligt nästan. Cirkelsåg eller fogsvans fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
masterjompa
  • Laddar…
glöm sticksågen om man vill ha en rak fin sarg!
cirkelsågen e det som gäller..
att det flisar sig beror på ni har fel klinga i lr så e den slö.
med fel klinga menar jag att ni kör me grovtandad klinga, ni skall ha fintandan.
fogsvans går juh om man har hela dan på sig, ett onödigt sågande när det finns maskiner.
jag kör me hitachi cirkelsåg, helt outstanding, slå med snörslån 3 cm utanför, då kommer ni förbi allt med sågen å får ett fint utsläpp!

mvh
snickar estwing
 
Att skriva "glöm sticksågen om man vill ha en rak fin sarg!" är väl lite överdrivet, enligt mig, när det uppenbarligen finns folk som klarar av att få en rak, fin kant med just sticksåg. Min kant är spikrak, så i mitt fall var det inte cirkelsåg som "gällde".
Allt är inte svart eller vitt...

Men, känner du att du inte har finmotorik, tålamod och noggrannhet nog att klara det med sticksåg, så välj ett annat alternativ. ;)
 
Det finns blad till sticksågar med "vända tänder" dvs de tar vid nergången. Vet ej om de är bra men..
 
Fogsvansen funkar bra tycker jag, går förvånansvärt fort och blir rakt och fint. Det är specialpris för en fin bahco på jula just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.