Hej

Undrar vart man kan ta reda på (eller kanske någon här som vet) vad det ska vara för största avstånd mellan stolparna som håller upp "frontbalken" för ett tak? Antar att det även beror på vilken dimension man har på frontbalken. Men säg att det är limträbalk på 90*225mm. -Eller funkar det med "vanligt" virke?

Måste stolparna som håller upp taket vila precis på stolparna som kommer från markplintarna?
Vi har nämligen gjort ett däck men nu kommit på att vi vill ha en inglasad altan med tak.

MVH/ anna-karin

Redigerat:
Jag kör med 90x225 limträ som frontbalk. Efter konsultation med konstruktör har jag ca 2,5 m mellan stolparna (100x100 limträ). Frontbalken håller i talbalkarna som är limträ 56x225x4,3m med cc 107 för kanalplasttak. Mina stolpar är inte centrarade över plintarna men den diff som blir, kanske 30 cm hoppas jag tas upp av bjälklaget som där är tryckt virke 2x 170x45. Vill du veta exakt vad som gäller i ditt fall måste du prata med någon med lite kunskap i ämnet, många faktorer spelar in t.ex. storlek på tak, snözon, takmaterial, konstruktionen i övrigt osv.. lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.