Hur gör man för att fästa en regel i berg?
På ena sidan har jag huset och på andra är det längsgående berg. Hur gör jag för att förankra altangolven (regeln) i bergsidan?
Hört talas om spikplugg, men det kanske finns någon nyare variant som är bättre.
Tacksam för svar.... behöver tips inför semestern
På ena sidan har jag huset och på andra är det längsgående berg. Hur gör jag för att förankra altangolven (regeln) i bergsidan?
Hört talas om spikplugg, men det kanske finns någon nyare variant som är bättre.
Tacksam för svar.... behöver tips inför semestern
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Räcker det att borra med en vanlig slagborrmaskin, eller behövs det något mycket kraftigare? Det bör väl vara 10-12 i storlek på expanderbulten
ja skall oxså fästa i berg å funderar på något liknande denna..
( http://www.clasohlson.se/Product/La...roducts/Hi/312575_X_2007-06-26_093328_887.jpg )
( http://www.clasohlson.se/Product/La...roducts/Hi/312575_X_2007-06-26_093328_887.jpg )
Hej
jag har precis gjort ett liknande jobb, mina erfarenheter:
Jag har använt Fischer ankarmassa, som finns i patron till vanlig fogspruta. Kostar en slant men blir hur starkt som helst.
För att borra måste man ha en maskin av typ borrhammare, den har en effektivare slagmekanik. Behöver ej vara proffs-märke på maskinen, men köp riktiga borr, lågprisvarianter håller inte för granit. Hyra är bra.
Borra hål ca 2 mm större än själva stången som skall i. Jag har borrat 20 mm och satt i vanliga stolphållare.
Det kan vara svårt att borra rakt, jag har på vissa ställen först satt fast armeringsjärn i berget m.h.a ankarmassan och sedan gjutit fast beslaget i en liten plint som hålls på plats på berget av armeringen. Då går det att justera in exakt medan betongen härdar.
jag har precis gjort ett liknande jobb, mina erfarenheter:
Jag har använt Fischer ankarmassa, som finns i patron till vanlig fogspruta. Kostar en slant men blir hur starkt som helst.
För att borra måste man ha en maskin av typ borrhammare, den har en effektivare slagmekanik. Behöver ej vara proffs-märke på maskinen, men köp riktiga borr, lågprisvarianter håller inte för granit. Hyra är bra.
Borra hål ca 2 mm större än själva stången som skall i. Jag har borrat 20 mm och satt i vanliga stolphållare.
Det kan vara svårt att borra rakt, jag har på vissa ställen först satt fast armeringsjärn i berget m.h.a ankarmassan och sedan gjutit fast beslaget i en liten plint som hålls på plats på berget av armeringen. Då går det att justera in exakt medan betongen härdar.
Klicka här för att svara
