ska skarva ihop en bärlina, de är 2st 50x200 som ska skarvas. Har köpt stål plattor att skarva med en på var sida. Men hur många skruv behövs? Är ju massa hål i dom, kan väll inte behöva skruva i alla.

Mvh abel

Jag tror att den viktiga frågan inte är hur du ska skarva ihop dom utan VAR du ska lägga skarven.

Kan du bistå med en bild på hur du tänkt dig?

Jag tror att nedanstående bild inte riktigt är relevant men kanske kan du fundera utifrån den. Detta är en skarv på en bärlina i en lite större brygga. Skarven ligger precis mitt för en stolpe vilket gör att skarvningen blir helt odramatiskt. Även om man lägger skarven precis förbi stolpen åt något håll blir skarvandet helt okomplicerat. Om du istället väljer att skarva mitt mellan två upplagspunkter/stolpar/stöd skaffar du dig problem. Då är det svårt att på ett bra sätt skarva ihop trä utan att göra ett förband med ytterligare regelvirke i samma dimension på var sida om din bärlina som skarvas.

PICT5157.JPG

Redigerat:
tjenare ! beror på om bärlinan kommer att synas,o hur många upplag som finns,o hur tätt det e mellan upplagen.
Fin bild från Mathias annars. (Varmgalvade bultar ? )

Jag skarvade mina bärlinor till altanen med s k momentfria skarvar - man skarvar en bit efter plinten/stolpen (närmare plinten än mitten), ände mot ände (dikt an!) med spikplåtar (så långa man kan få tag på) eller brädlappar (betydligt längre än spikplåtarna) med två spik-/skruvgrupper så långt isär man kan i ena bärlinan och en spik-/skruvgrupp i andra.

Enkel grafik bifogas.

Man får på detta sätt en momentfri skarv som (i princip) endast belastas med sjuvkrafter.

Skarvar man på stolpen/plinten så har jag för mig att man även får ett böjmoment som man gärna undviker om man skall belasta skarven ovanifrån. Men kunskaperna från mekanikkurserna har några år på nacken så jag kan ha fel.

Det finns fler artiklar i ämnet om du söker - tror även det finns med uppgift om hur många spik/skruv som behövs, fast det kan du säkert se om du surfar in på typ Gunnebo och letar rätt på data för din skruv/spik.

• momentfri.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snickar_lasse skrev:
tjenare ! beror på om bärlinan kommer att synas,o hur många upplag som finns,o hur tätt det e mellan upplagen.
Fin bild från Mathias annars. (Varmgalvade bultar ? )
Ja, jag har fuskat. Det blev så inihelvitta dyrt med rf eller galvat till 25 förband av denna typ + lika många till för golvreglarna (lite klenare dimension på stången där dock) att vi istället gick upp en dimension på stången och kompletterade med lite ytbehandling. Trots att bryggan är rätt stor blev bara stången + muttrar + brickor en avsevärd del av totalsumman. Vi får se hur det håller.... Funkar det inte är det inte värre än att jag får byta dessa förband om tio år.....;)

har tyvärr ingen möjlighet nu att ta en bild. Men gjorde skarven igår. De är 190cm mellan plint och skarven ligger 60cm från ena och 130cm från andra. Inte optimalt alltså..... Skarv plåtarna är 20x10cm
Tror ni de håller?

Mvh abel

Jag skulle inte skarva så.

Ta en 120cm bit av bärlinematerialet och lägg på ena sidan av skarven. Fixera med genomgående bult, två i varje bärlina, fyra totalt. Dra åt så inihelvete.

• Gilla
Åke_H
  • Laddar…
Tjenare Pero ! jag lägger gärna skarven som du rek. Ibland lägger vi ryggen neråt,men inga spikplåtar här inte.

MathiasS skrev:
Jag skulle inte skarva så.

Ta en 120cm bit av bärlinematerialet och lägg på ena sidan av skarven. Fixera med genomgående bult, två i varje bärlina, fyra totalt. Dra åt så inihelvete.
Fast det räcker med tre - två i ena bärlinan, en i den andra enligt bilden tidigare. Med två skruvar i varje lina har den andra skruven i ena linan ingen funktion.

pero skrev:
Fast det räcker med tre - två i ena bärlinan, en i den andra enligt bilden tidigare. Med två skruvar i varje lina har den andra skruven i ena linan ingen funktion.
Det låter rimligt.

Tjenare Mathias ! Ingen kritik mot dig,det såg fint ut. Vi byggde en kaj för båtar,med ca 120 cm 50x150 i lod ner till vattnet.Detta för att båtarna skulle kunna lägga till med sidan.vi köpte varmgalvade vagnsbult på Sjögrens,då snackar vi dyrt. Dom bultarna som du monterat håller bra länge,nackdelen e om man använder vanliga bult att man får rost rinn.Ha de gött, fortsatt trevlig sommar.

Redigerat:
snickar_lasse skrev:
Tjenare Mathias ! Ingen kritik mot dig,det såg fint ut. Vi byggde en kaj för båtar,med ca 120 cm 50x150 i lod ner till vattnet.Detta för att båtarna skulle kunna lägga till med sidan.vi köpte varmgalvade vagnsbult på Sjögrens,då snackar vi dyrt. Dom bultarna som du monterat håller bra länge,nackdelen e om man använder vanliga bult att man får rost rinn.Ha de gött, fortsatt trevlig sommar.
Inte taget som kritik heller! Ibland är det helt enkelt plånboken som får styra före hjärnan..... Ev rostvatten kan får rinna, dessa gängstänger finns bara under bryggan där ev missfärgning eller dropp inte syns. Kjolen runt bryggan 45x145 är spikad i galvat och lika så trallen 34x145. Stadigt och fint....!

tack för alla svar.
Nu blev de skarv med skarvplåtar på bägge sidor och en 120cm planka på ena sidan spikad och bultad med 3 bult. Känns stabilt nu.

Mvh abel

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.