Hej, otroligt snyggt gjort med inramningen

snickar_lasse skrev:
hej ! tre år gammal trall ,som såpats
tjenna lasse.
får säga att det ser tjusigt ut.
såpa varje år lr vad?
bara hälla på å skura?

mvh
snickar estwing

Kanonfint Lasse! Så vill jag ha min nya altan! Ska man vänta till nästa sommar med första insåpningen?

Roligt att min trall uppskattades. Svabba på bara , såpa gärna vid mulen väderlek. förblöt en bit , såpa in , skölj inte bort såpan

Händig skrev:
Hej,

Har själv köpt silvertjära från Dalfrid och är jättenöjd med resultatet. Det finns bilder på deras hemsida om du googlar.
Impregneringen i tryckt virke är ju till 95 % bara vatten, en liten del koppar och sedan en försvinnande del kreosot (<1%), som pressas in under högtryck som föregående postare skrev. Alltså inget att stå efter.
Numera används INTE kreosot i några impregnerade produkter som vanliga konsumenter kommer i kontakt med. Dom impregnerings medel som förekommer innehåller antingen koppar eller koppar/krom.
Det vanligaste är att det säljs NTR-AB virke (Ovan mark) och det är enbart koppar medel som används till detta.
I NTR-A (Mark och vatten) förekommer det medel med koppar/krom. På impregneringsverket där jag arbetar så använder vi både och.

snickar_lasse skrev:
hej ! tre år gammal trall ,som såpats

Hög klass på snickeriet, förutom snyggt resultat av såpan! Fråga "off topic"; Har du fäst stolparna "bara" med de stolpskorna skruvade på altantrallen, eller går de ner till plint? Sitter de helt stabilt om de står på trallen? Snyggt hur som helst!

Mvh/
A

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.