Ska bygga en altan efter hela hus väggen, problemet är att de är väldigt lite i höjd att gå på. Vill ha trall golv.
Har tänkt att gjuta 10 plintar, 5 i två rader och fästa i husväggen. Normalt så lägger man ju plank i stolpskona så det blir 2 rader plus planket på väggen, och sedan lägger man reglar ovanpå detta, men jag tror det blir får trångt här. Men går det lika bra att fälla in reglarna i mellan planken? eller är det någon som har nått bra tips?
Bifogar 2 bilder som visar vad jag menar:

MVH Abel

• 20080622597.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20080622600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg för något år sedan en artikel i Gör det själv om en altan med trädäck som var i marknivå genom att gräva ut för däcket. De hade grävt ca 4-5 dm (har jag för mig) ned och lagt singel i botten och grävt ned plintar sedan byggde de trädäcket i marknivå. En fiffig lösning som jag själv funderar på när jag ska komma igång med mitt trädäck.

manul skrev:
Såg för något år sedan en artikel i Gör det själv om en altan med trädäck som var i marknivå genom att gräva ut för däcket. De hade grävt ca 4-5 dm (har jag för mig) ned och lagt singel i botten och grävt ned plintar sedan byggde de trädäcket i marknivå. En fiffig lösning som jag själv funderar på när jag ska komma igång med mitt trädäck.
då bygger du en bassäng..
måste du lägga en dränslang....

mvh
snickar estwing

Det borde väl spontant inte vara omöjligt att få till en regelkonstruktion, med färdigt golv i nivå med dörrens tröskel. Fäst golvreglarna med balkskor i samma höjd som bärlinorna.

ja jag hade tänkt att använda balkskor.
De räcker väll med 50x150mm reglar till bärlina och golvreglar?

MVH Anders

Ja, det hänger ju på avstånden..

blir 2m mellan plintarna

Mvh abel

Varför använda plintar?
Jag gjorde ett ramverk som jag sedan satte på hålbetong och sedan fäste i väggen till huset.
Mitt trädäck är 10cm från markplan, och om jag velat hade det kunnat vara i eller under markplan

abel48 skrev:
blir 2m mellan plintarna

Mvh abel
Då är 45x145 (2"x6") i klenaste laget.

Öka dimensionen alt. minska avståndet/öka plintantalet

Eller gör en kombination av din och Richard A:s lösning:
Plintar i ytterkant och lös sten under!

men är det inte stor risk för tjäl skador på altanen om man lägger den på mark?
har för mig att jag läst att 50x150mm ska klara en spännvidd på 2.05M......men jag kanske har fel

MVH Abel

ingen som vet angående spännvid på 50x150mm.....?

/abel

abel48 skrev:
men är det inte stor risk för tjäl skador på altanen om man lägger den på mark?
har för mig att jag läst att 50x150mm ska klara en spännvidd på 2.05M......men jag kanske har fel

MVH Abel
Har du problem med tjälskador idag då?
Men bara plintar fungerar ju också.

Det är ju lite svårt att riktigt ta maximala spännvidder ur tabellen då du ju gör en liten annorlunda lösning med golvbjälkar fästa med balkskor i bärlinorna i samma nivå. Man är ju inte sugen på att ha ett golv som svajar liksom.

Hur stor ska altanen bli?
Vad skall du ha för trall?

nej har inga märkbara problem med tjäle nu. Men de känns säkrare med plint tycker jag men jag kanske ska göra både och....
Altanen blir ca 36kvm 4.20 x 8.5. Och trallen har jag tänkt 120x28mm

Mvh abel

Jag har byggt ett lågt trädäck (med bärlina och bjälkar i samma nivå) med ganska identiska mått nyligen. Den står på 21 (3x7) plintar med plintavstånd för bärlinorna på bara 1,20 på grund av osäkra markförhållanden. Bärlinor och golvreglar i 45x195 mm. Ingen infästning i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.