Ska bygga en altan efter hela hus väggen, problemet är att de är väldigt lite i höjd att gå på. Vill ha trall golv.
Har tänkt att gjuta 10 plintar, 5 i två rader och fästa i husväggen. Normalt så lägger man ju plank i stolpskona så det blir 2 rader plus planket på väggen, och sedan lägger man reglar ovanpå detta, men jag tror det blir får trångt här. Men går det lika bra att fälla in reglarna i mellan planken? eller är det någon som har nått bra tips?
Bifogar 2 bilder som visar vad jag menar:
MVH Abel
Har tänkt att gjuta 10 plintar, 5 i två rader och fästa i husväggen. Normalt så lägger man ju plank i stolpskona så det blir 2 rader plus planket på väggen, och sedan lägger man reglar ovanpå detta, men jag tror det blir får trångt här. Men går det lika bra att fälla in reglarna i mellan planken? eller är det någon som har nått bra tips?
Bifogar 2 bilder som visar vad jag menar:
MVH Abel
Såg för något år sedan en artikel i Gör det själv om en altan med trädäck som var i marknivå genom att gräva ut för däcket. De hade grävt ca 4-5 dm (har jag för mig) ned och lagt singel i botten och grävt ned plintar sedan byggde de trädäcket i marknivå. En fiffig lösning som jag själv funderar på när jag ska komma igång med mitt trädäck.
då bygger du en bassäng..manul skrev:Såg för något år sedan en artikel i Gör det själv om en altan med trädäck som var i marknivå genom att gräva ut för däcket. De hade grävt ca 4-5 dm (har jag för mig) ned och lagt singel i botten och grävt ned plintar sedan byggde de trädäcket i marknivå. En fiffig lösning som jag själv funderar på när jag ska komma igång med mitt trädäck.
måste du lägga en dränslang....
mvh
snickar estwing
Har du problem med tjälskador idag då?abel48 skrev:
Men bara plintar fungerar ju också.
Det är ju lite svårt att riktigt ta maximala spännvidder ur tabellen då du ju gör en liten annorlunda lösning med golvbjälkar fästa med balkskor i bärlinorna i samma nivå. Man är ju inte sugen på att ha ett golv som svajar liksom.
Hur stor ska altanen bli?
Vad skall du ha för trall?
Jag har byggt ett lågt trädäck (med bärlina och bjälkar i samma nivå) med ganska identiska mått nyligen. Den står på 21 (3x7) plintar med plintavstånd för bärlinorna på bara 1,20 på grund av osäkra markförhållanden. Bärlinor och golvreglar i 45x195 mm. Ingen infästning i huset.