hej alla kemister..

ett ämne jag e dålig på angående en slags impregnering jag har pratat på.
jo, en altan kan aldrig bli finare än när den e nyskapad.:)
genom åren enligt mig ser en altan bara dassigare å dassigare ut.:mad:
finns pallvis med olika oljor m.m som man kan använda MEN juh mer olja man vräker på å torkar givetvis av överflödigt, jo juh mörkare blir den.
till saken: den impregneringen som är först då virket är*grönt* å nytt kan man ej ta sådant igen?:mad:
måste juh finnas en typ av olja som har den *kulören*.?:eek:

hoppas nån förstår min tanke här??
kommentera å gärna ge lite av er kemi kunskap här nedan...
mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
Det är ju ett medel baserat på koppar som med högtryck, trycks in i trä't. Betvivlar att det finns tillgängligt att stryka på med pensel, det är ju inte direkt nyttigt eller miljövänligt...
Någon form av grönaktig bets borde ju återställa den 'tryckta' färgen. Dock tycker jag personligen trät är som finast efter att det gröna avdunstat/torkat ur, och trä't får sin naturliga färg.
 
Inte vet jag, men jag tror anledningen till att trallen blir mörk är att den är skitig när ni oljar den...
Jag skurar ordentligt (läs ganska hårt) med rotborste och såpa. Brukar ta nån timme men det är det värt, för jag har fortfarande fin färg på min trall... Det grönaktiga har försvunnit så den är lite mer naturligt träfärgad...
(en gång, efter några år av misskötsel, använde jag tralltvätt som tog bort den värsta smutsen)
 
Coparol träinpregnering finns i både grön & brun nyans
har dock bara använt den ofärgade

Mats
 
nån använt detta?
 
Hej,

Har själv köpt silvertjära från Dalfrid och är jättenöjd med resultatet. Det finns bilder på deras hemsida om du googlar.
Impregneringen i tryckt virke är ju till 95 % bara vatten, en liten del koppar och sedan en försvinnande del kreosot (<1%), som pressas in under högtryck som föregående postare skrev. Alltså inget att stå efter.
 
Redigerat:
Felet många gör när dom tvättar och oljar in trallen är att man går på hårt med högtryck och borste. Vad man gör då, är att öppna alla porer i träet, oljar och går nöjd och belåten därifrån. Det är nu smutsen letar sig in och färgar den så att den blir som den blir.

För övrigt håller jag med J-O, snyggast är den är den börjar gråna och se mer naturlig ut.
 
Tjenare ! jag går på min trall o tänker hela tiden,det e inte klokt va fin lyster det har blivit på trallen , efter tre år med grönsåpa. silvergrå.hur kan man hålla på med oljan ?Däremot har det kommit något nytt,som jag inte kommer på namnet,dyrt e det
 
bara borstar in såpan?
damn va kass jag e på¨detta ämne...

mvh
snickar estwing
 
häller såpan i en spann,doppar en skurborste,knider på. ingen spädd såpa. blöt trallen förs,spola inte bort såpan när du e färdig.
 
Finns träskydd på ÖB 190:-4lit
Brun eler grön
Motsvarar tryckimpregnieringens färg.
Träskyddet består i princip av lacknafta & koppar plus lite mer grejjer.
 
  • Gilla
t9565
  • Laddar…
Jag var lite intresserad av hur du gör med såpan. Blir det inte kladdigt efteråt? Skurar du inte med vatten efteråt då du har borstat in såpan?

Hur håller det sig med tanke på regn o rusk? Har du någon bild på verandan när den är behandlad med såpa?

//Vicke
 
ok tack. nu blev man lite vettigare på detta område!
mvh
snickar estwing
 
Hej,
Jag har använt en svindyr olja ifrån Sioo (www.sioo.se). Var skeptisk när jag köpte den men altandäcken har blivit jättefin. Har använt impregnering + väderskydd. Dessa gör att altanen "vitnar" och enligt min mening blir mycket finare än vad den var som ny. Det har nu gått cirka 2 veckor sedan jag behandlade altandäcket. Själva visten med impregneringen är att vattnet efter behandling inte tränger ner i träet utan lägger sig som pölar ovanpå (och därmed skonar träet).
Jag var lite snål när jag beställde så det räckte inte till hela altandäcket. Efter att det regnade sist (vilket det ofta gör i Småland) var jag ute och tog ett par bilder. Du kan se skillnaden mellan behandlat och obehandlat trä i de bifogade filerna. /Cristian
 
  • IMG_0002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0003.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej ! tre år gammal trall ,som såpats
 
  • Rådjur juni -08 011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.