Hej!

Vi skall bygga en altan på andra våningen. Huset är byggt av betonghålsten.

Istället för att fästa en lång träbalk på hussidan och sedan sätta stolpar längst ut undrar jag om man kan fästa altanen med någon form av konsoller?

Alltså som man bara fäster på fasaden istället för att sätta stolpar som gjuts fast?

jag antar att du menar att du ska bygga en liten balkong.....?

En altan på 30-40m2 som sticker ut från andra våningen med bara fäste i väggen låter lite magstarkt...

Ja, balkong måste det ju vara du menar.
Varför inga stolpar?
Storlek på balkongen?

Betong hålsten.... Sämre fäste finns knappt för konsoller. Har själv gjort detta och det slutade med genomgående gängstång genom väggen med stora fyrkantsbrickor på insidan. Vid borrningen är det lätt att det lossnar stora putsbitar om den är dålig. Ang. konsollerna så måste dessa vara rätt långa ner på husväggen, vet inte om detta är så snyggt on den ligger synligt. Skulle inte gjort detta på en balkong, dock i mitt fall som skärmtak över garage och källardörr funkar det för konsollerna hamnar under taket.

Hej,

Vet inte vad man skall kalla det men den är på 20 kvadrat.

Är man tvungen att använda gängade stänger för att få fast saker i betonghålsten?

Kan man inte använda stora "pluggar" och bultar?

Har du lite oflyt så hamnar du mitt i hålen i stenen. Det går dock att spruta in t.ex. kemankare eller något annat i stenen så du får något att fästa i. Vet inte om jag tycker detta är lättare, med gängad stång så lossnar det ju inte med säkerhet.

Hej!

Problemet är att jag inte med säkerhet vet ännu om jag kommer att komma åt inifrån med att sätta fast fyrkantsbrickor. Låter intressant med kemankare, vad är det för något?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.