Vi har en plattlagd uteplats som vi inte ändrat sedan vi köpte huset, men vi tycker inte att den är speciellt fin. Vi har diskuterat att lägga om den med plattor vi tycker bättre om, men jag ser ändå inte för mig en särskilt trevlig och tilldragande plats.

Varför vet jag inte, för jag tycker att huset är vackert. Vi har även diskuterat att byta färg på grunden, men frågan är till vilken färg.

Jag behöver tips och inspiration! Hur kan vi förvandla detta till något mysigt? En plan är att sätta en spaljé med päron längst till höger, i vinkel mot huset för att skärma av, och att gräsplätten ska göras om till en vacker rabatt, men ändå...

Vilken typ av plattor skulle kunna passa här? Skulle det bli för mycket med marktegel?

• Inspiration uteplats.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag hade nog målat grunden i en ljusare kulör för att "lätta upp" det mörka hörnet.

Sen så hade jag skapat något som upphöjd odlings rabbatt framtill av uteplatsen. Upphöjd bädd kan ju skapas i trä eller sten (rekommenderar sten) och ger möjlighet till en mer lättskött rabatt, och färg på höjden. Höjd ca 50-60cm beroende hur inramat ni vill ha det.
Utifrån denna upphöjda rabatten kan man sen skapa ett lätt pergolaverk för att skapa lummig het och skugga på höjden.... finns mycket man kan hitta på men detta var det som jag kom på rent spontant....
Försök att hålla en ljus kulör på Marktegel/markstenen så kan man istället välja mörka krukor och kantstenar.....

Lycka till!
Carolina Aouseus

Tack för svaret! Roligt att någon engagerar sig och kommer med tips :)

Till grunden är jag inne på något vitgult, det måste förstås bli rätt nyans till teglet. Ja, funderingarna går vidare...

Varsågod!
Vitgul låter bra, tänk bara på att inte välja en för ljus kulör, smuts etc kan synas väldigt tydligt. Jag hade valt en ljusgrå med ett inslag av gul ton om du önskar det, prata även med några bra återförsäljare...de kan ju alltid lite mer :-)

Grunden behöver inte alltid vara i samma "ton" som huset kan jag tycka det är snyggt om det hålls i en enkel och neutral kulör om man i framtiden får för sig att ändra fasadens utseende, vi är tex inne på att måla vårat tegelhus vitt/grått....

Lycka till nu!! :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.