6 666 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Jämför tryckimp och lärkträ
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
Hej
Vi står i startgroparna för ett altanbygge till vårt SMV Nybro. Ca 30-40kvm altan ska det nog bli men frågan är vilket träslag vi ska välja? Jag har kollat löpmeterpriset på lärk (39kr) och ca 15kr för det gröna tryckade virket. 18kr kostar det nya bruna tryckade.
Vad är för- och nackdelarna i sammanhanget?
/Magnus
Vi står i startgroparna för ett altanbygge till vårt SMV Nybro. Ca 30-40kvm altan ska det nog bli men frågan är vilket träslag vi ska välja? Jag har kollat löpmeterpriset på lärk (39kr) och ca 15kr för det gröna tryckade virket. 18kr kostar det nya bruna tryckade.
Vad är för- och nackdelarna i sammanhanget?
/Magnus
Jag har alltid hört att Lärk är bland det bästa man kan välja, det ska vara slitstarkt och tåligt, det andra tryckinpregnerade är ju inte alltid 100% inpregnerat och på så vis inte lika pålitligt....men säg någon emot mig om ni har annan info...
Farsan la lärk på altanen i stugan men nu har den slagit sig. Vissa brädor är konkava. Det är värst där den nya delen ansluter till den befinliga delen, kanske är de gamla delens reglar dåliga. Men brädorna borde ju inte bli konkava för det.
Kärnvirke av furu är lika motståndskraftigt som lärkträ, så det är ju också ett alternativ om man vill.
Eftersom träet som ska tryckimpregneras måste vara av låg kvalitet för att impregneringen ska tränga in så förlitar man sig helt på att impregneringen är bra och fullständig och om den inte är tillräcklig kommer träet snabbt förstöras. Jag skulle utan tvekan satsa på kärnvirke av lärk eller furu från en välsorterad brädgård.
Eftersom träet som ska tryckimpregneras måste vara av låg kvalitet för att impregneringen ska tränga in så förlitar man sig helt på att impregneringen är bra och fullständig och om den inte är tillräcklig kommer träet snabbt förstöras. Jag skulle utan tvekan satsa på kärnvirke av lärk eller furu från en välsorterad brädgård.
Puu: Om brädorna är konkava så kanske de är lagda med ådringen fel från början...?? Men det låter inte alls kul.....
När det gäller Lärk så ska det väl vara Sibirisk Lärk...det finns ju "dålig" kvalite av Lärk...
När det gäller Lärk så ska det väl vara Sibirisk Lärk...det finns ju "dålig" kvalite av Lärk...
Tydligen säljs mkt under namnet sibirisk lärk som ändå är dålig kvalitet. Det viktiga är att den växt i sibirien (mkt långsam växt i kargt klimat), men en hel del är snabbodlat i varmare klimat och kvaliteten blir därefter (det är dock samma trädart och därför kan den kallas sibirisk lärk i alla fall).
Medlem
· Södermanland
· 206 inlägg
Takc för svar!
Jag tror det blir lärk. Det känns enklare att få igenom reklamation på ett trä som inte har inbyggda fel. Om tryckat trä är dåligt, poröst, från början för att kunna ta emot tryckimpregniringen känns det som ett lite sämre val - om än >50% billigiare.
Ska bli kul att bygga iaf
Jag tror det blir lärk. Det känns enklare att få igenom reklamation på ett trä som inte har inbyggda fel. Om tryckat trä är dåligt, poröst, från början för att kunna ta emot tryckimpregniringen känns det som ett lite sämre val - om än >50% billigiare.
Om du nu väljer lärk så får du absolut inte göra som de flesta och bara lägga trallen utan att bry dig om kärnträet. Trallen skall alltid läggas med kärnan i plankan uppåt. Vet det kan kännas konstig pga den är ofta skålformad på den sidan men den kommer böja sig rätt med tiden. Läste att någon hade haft problem med att plankorna blev konkava och antagligen har den personen lagt de plankorna med kärnan neråt.
Kontrollera lärkträet noga för allt för mycket kommer idag från Polen och säljs som Sibirisk lärk men är då mjukt som smålandsfur istället för stenhårt som Sibirisk lärk skall vara.
Kontrollera lärkträet noga för allt för mycket kommer idag från Polen och säljs som Sibirisk lärk men är då mjukt som smålandsfur istället för stenhårt som Sibirisk lärk skall vara.
Klicka här för att svara