3 685 läst · 2 svar
4k läst
2 svar
Grusad uteplats mot husgrund
Hej alla kloka människor. Jag har ett sekelskifteshus med källare och lutande tomt. Nu vill jag bygga en plan grusad uteplats på "ovansidan" av huset, som jag kan sitta och dricka morgonkaffet på. Jag kommer alltså behöva fylla upp en del mot stengrunden för att få en plan yta. Vad rekommenderas för underarbete och ska jag tänka på att skydda grunden med dränering eller nåt??!? Jag tänkte ha trädgårdssingel som topp. Och är väldigt tacksam för tips.
Är det ngn dränering idag? Om det är det kan du ju bara se till att det är typ en singelridå ner till befintlig dränering. Om du inte har dränering skulle jag inte chansa på att hoppa över.
Alltså, dränering, singelridå hela vägen upp längs stenfoten så eventuellt vatten kan leta sig ner till dräneringen. I bädden du ska göra uteplats av hade jag lagt bärlager i botten, sedan stenmjöl, och sist det synliga material du ska ha. Bärlagret ser till att det inte ger sig efter ett tag, och stenmjölet ger en hård underyta. Varje skikt ska paddas.
Och glöm inte en rejält skön vilstol!!!
Alltså, dränering, singelridå hela vägen upp längs stenfoten så eventuellt vatten kan leta sig ner till dräneringen. I bädden du ska göra uteplats av hade jag lagt bärlager i botten, sedan stenmjöl, och sist det synliga material du ska ha. Bärlagret ser till att det inte ger sig efter ett tag, och stenmjölet ger en hård underyta. Varje skikt ska paddas.
Och glöm inte en rejält skön vilstol!!!