Vi hade tänkt att ha ett räcke runt vår altan med liggandes 45 x 45 med 45mm mellanrum.

Hade tänkt att bygga det i tryckt virke. Då kommer frågan, hur skall jag göra för att få det vitt?

Eftersom det är liggandes ribbor kommer det med all säkerhet att ligga vatten på dem under längre perioder. Vilken typ av färg? Lasyr, täcklasyr eller någon form av Akryl-färg?

Hur reagerar virke målat med lasyr när det ligger vatten på det under längre perioder?

Någon som har erfarenhet av detta? :confused:
 
Tryckt virke måste sitta uppe ett år innan du kan måla det.
Sedan kan du måla det med en täckande vit färg.
 
Tack för svaret.

Är inte risken stor att färgen reser sig om det står vatten på ytan under längre perioder?

Om det gör det blir det ett ganska stort jobb att skrapa och sedan måla om.
 
Köp en färg av god kvalité och följ tillverkarens rekommendationer när det gäller förbehandling. Det allra viktigaste till sist: Virket måste vara riktigt TORRT! ;)
 
Någon som har använt sig utav trälasyr?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.