Altan & Uteplats
erik_ahn: Hej Jag ska göra om min altan. Men vi har ett stort problem. Balkongen lutar på altanen. De har lagt järn på plast taket över balkarna. Järnen ligger i "våg" dalarna på plast taket. Men nu när vi ska lägga nytt plast tak så vill vi ha det taket som skjuta i aluminium profiler. Hur ska jag kunna få balkongen att vila på detta nya tak. Tack på förhand /Erik
pool: Ställde själv samma fråga till byggnadsnämnden i min kommun. Svaret blev att en pergola inte är någon byggnad och därmed inte omfattas av plan- och bygglagen, dvs du kan bygga den precis var du vill. Dock kan det vara ide att kontakta din kommun för att kolla att det inte finns några speciella, lokala bestämmelser.
Flygisen: Har själv byggt färdigt mitt uterum förra sommaren enl följande: Plint/trall grund isollerad mellan golvreglar med 50mm frigolit block. Glas partier energi glas (1 glas) alubågar ,väggar isolerade (inte så många kvadrat) rockwoll 120mm. Tak kanalplast 32mm. Denna konfig går att nyttja utan extra värme källa från början på April till slutet på Oktober.(Östergötland) Extra
Lecce: Kanon info! Antar att 195 x 45 borde klara biffen! Men nya råd o rön just nu. Kolla nya frågan ;-) Mvh Lecke
Mattias_Jo1: har funderat på det. Men! den blir totalt 40 kvm samt att 20 av detta blir inglasat. De flesta sätter ju bärlinan i hus fasade, dvs genom lockläckten och in i sylen. Har annars typ 8 st betongplantar att gräva ned till.
Dice: Hej. Jag har surfat runt på forumet och hittat en del bilder på altanräcke med rör i olika dimensioner (tackar). Jag tror att jag ska använda mig av galvaniserade rör, eller något annat passande, rostfritt kanske. Vad jag vill komma till är, jag behöver hjälp med att hitta leverantörer av dessa rör, har ni några tips på var, eller kanske till vilka typer av företag jag ska vända
Dava: Hejsan! Har en murad utegrill med skorsten som finns i våran pergola. Vissa tegelstenar har spruckit och behövs bytas ut, på vissa ställen har murputsen/murbruket rasat ihop helt. Tänkte laga denna, är det något speciellt jag bör tänka på? finns det något murbruk som tål värme bättre än andra? Mvh David
kazagger: ...beror ju på hur belastningen är. På sommaren behövs det inte så mycket bärighet men på vintern kommer snön och det kan bli ganska tungt, särskilt norrut. Bygger själv altan med plasttak nu och "takbjälkarna" blir 2,70 långa (mellan stolparna), 145x45. Stolpar i 45x95x2. Jag bor i Stockholm och har inget snedtak ovan med risk för snöras utan taket behöver bara bära sin egen
toffer: Hur fäster jag då smidigast den innersta bärlinan i t.ex stenplattorna eller lecablocken? Bärlinorna ska gå gå längs med huset för att få trallen åt rätt håll.
Seaheaven: Hej! Här har du en bra länk till belysningar i olika storlekar och bara LED lampor! http://www.molectric.com T.ex. http://www.molectric.com/product_info.php?cPath=97&products_id=446 MVH Jörgen
Leaff: [citat] Menar du att en bärlina på 45x145 räcker med två stolpar och avstånd 4600mm?
magentis: Ställer mig lite frågande inför punkt 3.., att gräva rakt av 80cm djupt, kan bli fel. Så till er som ska bygga efter det där, kolla med nåt byggföretag på hemorten, vilket djup som krävs. Annars finns risken att tjälen lyfter upp altanen för er, då djupet bör göras efter jord/markförhållanden, å platsen man bor på. magentis
GladaSnickaren: Tack så jätte mycket för ditt grundliga svar... //MVH
FredrikR: Lyfter tråden... Vad tror ni om att skruva trall på farstutaket (28x120 på en yta som är 210x450cm) sen skruva stolparna (totalt 8st) underifrån i en 45x120 eller 45x145 (istället för att använda de stolpfästen som det länkas till i översta inlägget i den här tråden) som sen skruvas ner i trallen runtom balkongen? Därefter byggs räcket (2 sektioner på kortsidorna och 3 framåt).
pero: Tveksamt om det är lönt. Jag slipade första året - förvisso med en PEX400, och bara på ställen som "behövdes". Men, såhär i efterhand kan jag tycka att det är onödigt arbete. Det är ju liksom inget parkettgolv direkt... Kör högtrycken med tralltvättsgrunkan på, låt torka, och vill du jobba dig, hyr en golvpolermaskin och mojja in oljan med. Har inte provat just detta men
Leaff: Tänkte köpa på Byggmax, men då de inte har den storleken som jag behöver (3500) så tänker jag köpa ngn annanstans. Får kanske bättre kvalité då också. Maxpris 90-100kr/m2. K-Rauta såg jag hade ett i den prisklassen, är det ngt att ha? Passar på att fråga en sak om plasttak också. Har gjort en fristående altan, och hur långt bör (plast-) taket sticka ut på baksidan? Och hur
halloy: Är det någon som vet hur lång tid det tar innan tryckt trallvirke på ett trädäck slutar kännas kallt och vått?
d-sajn: Jag har en tomt som sluttar ner mot huset i norrläge, vilket gör att det inte riktigt torkar upp där lika fort. Har hyrt en grävare till helgen och tänkte därför gräva ut för en ny uteplats och samtidigt gära något åt sluttningen. Vet inte om det är rätt men jag tänkte göra följande: Gräva ut och ner ca 20 cm extra och göra att marken sluttar lite utåt. Strax innan den blå
Doldr: Enligt min erfarenhet växer det inget under. Jag har två altaner med kjol ned till marken och det är stendött under där det tidigare var fullt växtlighet.
Frebor02: Antar iof att dimension på reglarna hänger ihop med bärlinornas storlek :) !
AnnaMaria: Vår är 3,60 i utfall och det räcker tycker vi, däremot så är bredden något att på. solen förflyttar sig under dagen så lägg på 1 extra meter i varje sida så ni slipper flytta möblerna under dagen. Vr markis vid gamla huset var för liten så nu köpte vi en bredare och är jättenöjda. Lycka till!
HusByggarTomten: http://www.jabo.se/sv/utemiljo/altan/ Dom flesta byggvaruhusen säljer eller kan sälja Jabo:s produkter.
Drejsanger: Tycker denna frågan är självbesvarande. Vem vill gräva och ha sig när man kan kasta på lite grus och "padda" det...
Henrik_75: att gera 45 grader blir ju inte så snyggt alldeles vid geringen då det syns så tydligt när det blir en sån (general skarv) där men å andra sidan blir det snyggare då tarllen ligger jämms med huset.
jous: Jag har anlitat en firma som börjat bygga min altan. Ser att de har byggt upp stolpar av att sätta ihop 2 st 195x45 reglar och ställt dom direkt på en platta. Men jag har för mig att man bör lägga tjärpapp el likn mellan platta och stolpe. Hur viktigt är det att man gör det. Ska jag kräva av firman att dom åtgärdar det? Kan tänka mig att det blir lite trixit eftersom att alla reglar
bonnier: Kommer inte ett två meter högt staket se lite lustigt ut? Har svårt att se det framför mig, vad för dimension och hur tätt sitter brädorna?. Tycker att c/c 2,5 meter kanske är i största laget. Vad har du för mark? Jord? Isåfall ev. så kanske du behöver staga upp fler stolpar med vinkelsträva.
sjutumfyra: Tack så mycket för alla råd! Har nu bestämt mig för följande. Plintrad 3,55 meter ut från huset med 1,7 m cc. Ingen bärlina utan jag fäster reglarna i ramen och väggen. Om virket räcker blir cc på reglarna 55-50 cm. När man läser spännviddstabellerna är de beräknade för ett tryck på 250 kg/m2. Det motsvarar en tyngd av 25 cm vatten på hela altanen. I snö blir det minst 1 m
HusByggarTomten: Har mindre koll på södra sidan och jag har egentligen ingen jag kan komma på tyvärr. Men beroende lite på storleken på jobbet så kan dom säkert tänka sig att pendla en vecka eller så. (beror ju lite på vad dom har för övriga jobb för tillfället, om det är intressant).