27 101 läst ·
20 svar
27k läst
20 svar
Detta ångrar jag mest med mitt altanbygge...
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ett annat råd: Ta inte i för klent !
22 mm trall kan funka, 28 mm är dock mycket mer gediget !
CC40-50 på reglarna sen
/K
22 mm trall kan funka, 28 mm är dock mycket mer gediget !
CC40-50 på reglarna sen
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Visst om man har 40-55 som cc avstånd så duger det bra med 22mm utan svikt. Men altanan blir betydligt rejälare med 28mm
Dessutom brukar 28mm trallen hålla mycket bättre kvalitet - fast förra året när 22mm inhandlades till landet så hade dom (byggmax) snäppt upp sig lite iof
/K
Dessutom brukar 28mm trallen hålla mycket bättre kvalitet - fast förra året när 22mm inhandlades till landet så hade dom (byggmax) snäppt upp sig lite iof
/K
Trallen på vår balkong (22mm cc60) sviktar massor efter 20 år.
Trallen i sommarstugan (28mm cc60) sviktar en aning efter 30 år.
Altanen jag bygger nu med 28mm får cc50, men det var delvis andra byggnadstekniska skäl som avgjorde cc-måttet (dvs var golvbjälkarna hamnade bäst i förhållande till en gammal murad utbyggnad vid köksingången). Känns grymt stumt nu och jag tror det kommer att hålla sig stumt under lång tid framöver.
/Pontus
Trallen i sommarstugan (28mm cc60) sviktar en aning efter 30 år.
Altanen jag bygger nu med 28mm får cc50, men det var delvis andra byggnadstekniska skäl som avgjorde cc-måttet (dvs var golvbjälkarna hamnade bäst i förhållande till en gammal murad utbyggnad vid köksingången). Känns grymt stumt nu och jag tror det kommer att hålla sig stumt under lång tid framöver.
/Pontus
Klicka här för att svara