M
Micke H: nej
1 svar · 1,4k läst
M
mathiasho: Kolla med onsalatraktorn. dom har små grävmaskiner www.onsalatraktorn.se
1 svar · 1,6k läst
P
perika: Hej på er, Vi bor i ett typiskt 70-tals kedjehus, och i år har vi bestämt oss för att bygga en träaltan. Vi bor mitt i gatan, så vi har grannträdgårdar i tre håll. Existerande staket/plank är av ganska dålig kvalitet och behöver bytas ut. Nu till min fråga, när vi bygger altanen, är det bäst att låta altanen gå ända fram till staket/plank eller skall man låta en en sträng av
0 svar · 1,6k läst
Mugmaz
Mugmaz: Använd trädgårdsplattor. Det gör jag. Sådana får du ju gratis på blocket.
2 svar · 1,1k läst
C
correadde: Hej. Skall bygga en altan på en betonggrund med staket runt, Behöver man ett tak över när det är betonggrund?
0 svar · 960 läst
F
fjuten: Jag har tänkt bygga precis på samma sätt som dig och funderar också om det kommer att hålla med tak o allt om man låter stolparna vila mot markplattan och drar in några franska träsrkuv in i ramverket. Har du kommit någon vart med bygget eller. Jag ska precis sätta igång och funderar fortfarande om detta är legitimt så att säga..... /Fjuten
1 svar · 3,4k läst
M
mattias_75: Ska du ha helt tätt? Annars tänkte jag på kommentar 2 i tråden nedan, skulle kunna lägga dom lite tätare för att få mer insynskydd. Det är vad jag själv funderar på. http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/59933-snygga-altanraecken.html
1 svar · 6,9k läst
N
nummer_13: Tackar för hjälpen. Till helgen är det till att ta fram borren och ritningen över golvvärme och andra rör som inte ska perforeras.... Ha det /13
10 svar · 6,0k läst
F
fjuten: Jag är i färd att bygga en altan och har lite funderingar kring hur detta ska ske. Altanen kommer att bli 5,4 bred och 3,5 djup. Till bärlinorna samt golvbäljkaran tänkte jag använda 45x195 alternativt 45x170. Trallen ska vara 28x120 och takstolarna tänkte jag 45x170. Stolparana tänkte jag ta 2st 45x95 och skruva ihop. 1. Avståndet mellan altandörren och marken är endast ca 25 cm, är
0 svar · 1,4k läst
B
bengan6: Du får gå lite närmare så du ser då. :D Skämt åsido. Man kan ju använda vinkeljärn som skruvas i stolpe och regel, förslagsvis på undersidan av regeln.
1 svar · 1,7k läst
swecul
swecul: 120x140 var visst byggtimmret...
1 svar · 1,4k läst
C
coss: Du får väl skaffa dragspel och sjunga lite feskarsånger medans ni guppar runt på altanen i sommar.
11 svar · 36,0k läst
·
Ranchn
Ranchn: Tackar... Eventuellt kan man ju lyxa till med 45x145 som stomme, men det är kanske overkill. Hur som helst. Här kommer en bild på min idé Den blåa regeln i mitten är tänkta kortlingar. Behvös dessa?
3 svar · 2,8k läst
·
B
BorisG: hur högt skall räcket vara då? Boris
2 svar · 6,5k läst
S
sjutumfyra: Jag fick offert på 61 m2 med en trappa, två insynskydd och mindre trappsteg totalt 45 000 utan virke (21 000 för altanen). Har köpt eget virke för 15000 (ej till trappan). Snickaren sa att han hade 35% rabatt på mtrl hos byggvaruhus som han sedan skulle lägga på 10% på vid slutnota. I så fall skulle virket alltså gå på ca 10 750 till altanen. Sen är det moms på arbetet och så ska
3 svar · 2,6k läst
swecul
swecul: *puff*
1 svar · 2,5k läst
·
M
milu: För grillfrågor så kika på http://www.grillguiden.se/ Kanske inte specielist på just bara grillar utan gruillning generellt. Men rätt bra site med en del trevliga tips.
6 svar · 10,3k läst
O
ostemar: Finns tryckimpregnerat trä i den kvarvarande konstruktionen eller har varit en del av den utrivna kan detta gett upphov till en stickande doft. Borde dock känts även innan du började riva.
1 svar · 3,8k läst
fresve
fresve: Ja, vikväggar är väl bra mycket dyrare..
2 svar · 1,7k läst
P
Pongu: Borrhammare 379kr på jula och den åker ner på nolltid! Mejsel/borr ingår, men ett kvalitetsborr kan vara bra för framtiden. /Pontus
8 svar · 4,6k läst
fresve
fresve: [citat] *asg* Kanske iaf är bra att ha ett armeringsjärn o köra lite upp o ner i betongen då.. :P
4 svar · 24,0k läst
Sne4
Sne4: Nej, jag har faktiskt målat en hel hotellanläggnings gångytor med täcklasyr, som jag sa inte vad jag hade valt men amerikanarna(det var i USA) tyckte visst om den bruna färgen. Många kvadrat blev det, solbrillor och cowboyhatt.. Arbetet gjordes om inför varje säsong.. -Och när jag köpte huset så var trallen framför lillstugan målad med - ja just det..samma bruna kulör
5 svar · 3,8k läst
M
milu: Du ska gräva ner plintar till frostfritt! Med spjut riskerar du att det börjar lyfta i altanen/staketet pga kärle etc. Inte speciellt snyggt5 med ett lutande, rackligt altangolv eller ett snett staket. Valet är ditt! Visst det är en del jobb med att gräva för plintar - men se det som gratis träning! Jag har själv lerjord med sten och det är ett h-vete att gräva i . 25 av 30 plintar är
4 svar · 6,7k läst
M
mattias_75: det är ju en tanke, men hur fäster man in den i plintar? Lite svårare att kapa också...
2 svar · 2,2k läst
M
milu: Det stämmer, ROT avdraget kan endast användas för arbete som utförs på-plats, dvs vid ditt hus. Så för att det ska vara möjligt i ditt fall får väl glasmästaren/snickaren utföra arbetet i ditt garage.
9 svar · 1,4k läst
C
coss: Ingen golvvärme. med vad skall jag fylla hålet?
6 svar · 6,9k läst
B
Burrkas: Eegentligen har inte duken så stor betydelse... Det viktiga är att det inte finns organiska material ovanpå duken, där fröer kan gro. Det mesta av ogräset kommer inte underfrån, utan det börjar växa pga. fröer ovanfrån... Naturligtvis hämmar man ogrästillväxten genom att lägga en fiberduk (presenning, takpapp) i botten/under trädecket. Men man kan tyvärr inte gardera sig helt mot
6 svar · 18,0k läst
swecul
swecul: ska bygga en gång av trall, istället för att grusa, och undrar då jag har en ca 8 år gammal impregnerad altan som ska rivas om man kan använda den till detta, tänkte göra den 110 cm bred, kruxet är att den är behandlad med något sedan tidigare så den är helt brun, går det att slipa? eller ska man satsa på att behålla den bruna färgen? jag vet att köpa nytt antagligen är bäst
0 svar · 6,0k läst
G
Gilgo: Hur får man väck färgen på en utemöbel som är oljad med pigmentolja? Går det att tvätta bort med lite kraftigare medel och borste? Givetvis får man bara bort det som är på ytan men det duger för mig i detta fallet.
0 svar · 2,0k läst
RoTe
RoTe: [citat] Ok, får ringa runt till lite andra glasmästare än den som chockhöjde priset. Anledningen till priset var förövrigt priset på glas. Är verkligen 4-5mm tjockt glas utan ram så dyrt?
2 svar · 5,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.