Hej är påväg att börja bygga en uteplts/soldäck som kommer bli ganska stoooor.
Planen i dagsläget är att gräva ner färdiga plintar 700, dra fast 95x95 regel stående i plintskon. Sedan kör jag fast 45x195 bärlinor med franska skruvar. (Precis som han gör i filmen på byggmax hemsida.) Sedan skruvar jag fast regelverket i bärlinorna med bjälkskor. Kommer får fixa till det lite där hörnena på däcket är runda. Regelverket kommer bli 60cc.
Vet inte om jag ska köra regelverket 45x195 eller 45x170
Nu undrar jag vad ni tycker om detta, några invändningar eller tips och råd ? eller ser det bra ut ?
Har bifogat en ritning, hoppas man ser vad det är på.
grön = plintar
blå = regelverket
orange = bärlinor
Ps. har endast planerat en del av bygget eftersom jag vet inte om sommaren räcker hela vägen.
Planen i dagsläget är att gräva ner färdiga plintar 700, dra fast 95x95 regel stående i plintskon. Sedan kör jag fast 45x195 bärlinor med franska skruvar. (Precis som han gör i filmen på byggmax hemsida.) Sedan skruvar jag fast regelverket i bärlinorna med bjälkskor. Kommer får fixa till det lite där hörnena på däcket är runda. Regelverket kommer bli 60cc.
Vet inte om jag ska köra regelverket 45x195 eller 45x170
Nu undrar jag vad ni tycker om detta, några invändningar eller tips och råd ? eller ser det bra ut ?
Har bifogat en ritning, hoppas man ser vad det är på.
grön = plintar
blå = regelverket
orange = bärlinor
Ps. har endast planerat en del av bygget eftersom jag vet inte om sommaren räcker hela vägen.
glömde säga en sak, det är ett suteränghus men det påverkar inte något, för där jag slutat med plintarna och altanen börjar sluttningen, den 2x4m lilla stumpen på bilden ska bli en trappa ner och resterande nedanför huset kommer att bli trall liggandes på reglar som ligger på stenplatta, kommer även gå under en balkong som går utmed hela baksidan. Jag tror bygget kommer tillföra huset ett utseendemässigt lyft, för nu är det bara fyrkantigt. funderar på att låta några 95x95reglar sticka upp ur altan, fräsa ur hål för båttamp och trä men vet ej.
Enligt spännviddstabell där du använder bärlina 45*195 och plintavstånd max 2.05,
får du en max spännvidd på regelverket på 2,7m om du använder 45* 170,
så det ska räcka.
Bygger själv så och det blir väldigt stadigt
får du en max spännvidd på regelverket på 2,7m om du använder 45* 170,
så det ska räcka.
Bygger själv så och det blir väldigt stadigt
Trädäcket kommer att ligga typ 0,5 ovanför mark, inte högt alls.
Det är 2m mellan 195 bärlinorna, men mellan bärlina till bärlina ligger ju 170 reglarna med 2,5m avstånd som du ser på ritningen är detta helt fel ? bör jag stödja upp det eller köra 195 regel istället över 2,5m avståndet
Det är 2m mellan 195 bärlinorna, men mellan bärlina till bärlina ligger ju 170 reglarna med 2,5m avstånd som du ser på ritningen är detta helt fel ? bör jag stödja upp det eller köra 195 regel istället över 2,5m avståndet
hej.
använd 2"9" som bärlina.
2m mellan plintarna.
0,5 indraget från sidan sätter du första.
golvreglar kör du med 2"7" 60 cc.
kör du med detta så får du en fin å stabil altan å inga kaffekoppar som skramlar....
mvh
snickar estwing
använd 2"9" som bärlina.
2m mellan plintarna.
0,5 indraget från sidan sätter du första.
golvreglar kör du med 2"7" 60 cc.
kör du med detta så får du en fin å stabil altan å inga kaffekoppar som skramlar....
mvh
snickar estwing
nej ej stadigare men du slipper se den fula bärlinan under, därför flyttar man in den i framkant.
samt sidorna flyttar du in plinten lika mycket, slipper man se den mä.
stabilare blir den med dom dimensionerna jag gav dig...
mvh
snickar estwing
samt sidorna flyttar du in plinten lika mycket, slipper man se den mä.
stabilare blir den med dom dimensionerna jag gav dig...
mvh
snickar estwing
Klicka här för att svara