Hej!
Vi har en balkong hemma, 2,5 meter ovan mark. Den är drygt 3 meter bred, vilar på 3 stolpar som sitter i betong plintar. Vi har nu förlängt den med drygt 2 meter, gjort samma sak som med den befintliga balkongen. Jag har grävt ner färdiggjutna plintar, 70 cm. I varje plint sitter det en stolpe (2 st 45x95, limmade och skruvade). Bärlinorna ligger omlott , skarven är på limträbalken. Längst ut vilar bärlinorna på den nya limträbalken (2 st 45x170, limmade och skruvade). Problemet är att den svajar rätt rejält!
Är balkongen för lång helt enkelt? Förstår ni min konstruktion? Jag har helt enkelt gjort exakt samma sak vid förlängningen som den befintliga balkongen. Skulle jag gjuta ner dom färdiggjutna stolparna? Det skulle inte behövas enligt en kompotent(?) jobbarkompis... Stolparna ligger inte dikt mot plinten för att förhindra att det suger fukt i ändträet, utan det är ett avstånd på ca 20 mm.

Vad göra??

Mikael//

Jag har sett att man ibland lägger/gjuter plattor under plintarna för att få en större bäryta men i ditt fall är det väl knappast marken som ger efter så det svajar?

Lägg upp några bilder så blir det nog lättare att få svar! :)

är det plinten som rör sig så kanske du måste gräva runt plinten och sen hälla ner betong runt plinten eller är det stolpfästet som svajar så kanske du måste byta ut en stolpe i taget och gjuta fast de nya stolparna i marken . vad är det som svajar?

Jag tror snarare att det kan vara höjden som är problemet och att konstruktionen inte är tillräckligt vridstyv. Det behövs inte mycket kraft för att med en 2,5 meter hävarm rubba en stolpe i sidled. Jag har samma problem med min altan där jag kan uppleva att altanen är svajig men det beror på att den rör sig i sidled. Min altan är ca 4*16 m men har en höjd på 2-2,5m.
Problemet borde kunna avhjälpas med lite kortilingar som kan styva upp konstruktionen. Längst ut på ballkongen så har du ganska långt till närmsta fasta punkt (huset och marken). Alla mina plintar är plats gjutna med en platta i botten och stolpen ligger dikt mot plinten med en plåt emellan som fukt stop. Så det tror jag inte påverkar ditt svaj.
Men jag är ingen konstuktör och det är min teori.

Så balkongen är 3*4 meter nu, varav en 3-meterssida är fäst i huset? Om du inte bor i skogen så borde du ju sökt bygglov, sa de inget om konstruktionen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.