8 909 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Trallvirke i udda bredd, alt. klyva trallvirke?
Jag har skaffat mig ett problem. 
Altanen avslutas längst ut med 95x95-stolpe och en 195x45 bärlina utanför stolpen. Så här i efterhand kan man naturligtvis ha synpunkter på det, men nu är det som det är.
Trallen är lagd från insidan av stolparna och in mot husväggen. Problemet är nu att jag vill sätta en sarg/kant utanför bärlinan, och naturligtvis "fylla mellanrummet" mellan denna sarg/kant och den än så länge yttersta trallbrädan.
Glipan som ska täckas är alltså 95 + 45 = 140 mm.
Med trallvirke på 28x120 respektive 28x95 mm blir det fel hur jag än gör. Jag har hört talas om att det ska finnas 28x145 någonstans, men enligt trådar på forumet är det snarare regel än undantag att det inte finns. Jag har också funderat på att använda sibirisk lärk som säljs i dimensionen 28x120, men dels blir det ju väldigt mycket dyrare, dels vet jag inte hur det ser ut när det ligger bredvid vanlig trall...
Jag har inte själv tillgång till bandsåg eller liknande, så att klyva trallbrädor vet jag inte riktigt hur jag skulle lösa...
Har någon några bra tips att komma med?
Altanen avslutas längst ut med 95x95-stolpe och en 195x45 bärlina utanför stolpen. Så här i efterhand kan man naturligtvis ha synpunkter på det, men nu är det som det är.
Trallen är lagd från insidan av stolparna och in mot husväggen. Problemet är nu att jag vill sätta en sarg/kant utanför bärlinan, och naturligtvis "fylla mellanrummet" mellan denna sarg/kant och den än så länge yttersta trallbrädan.
Glipan som ska täckas är alltså 95 + 45 = 140 mm.
Med trallvirke på 28x120 respektive 28x95 mm blir det fel hur jag än gör. Jag har hört talas om att det ska finnas 28x145 någonstans, men enligt trådar på forumet är det snarare regel än undantag att det inte finns. Jag har också funderat på att använda sibirisk lärk som säljs i dimensionen 28x120, men dels blir det ju väldigt mycket dyrare, dels vet jag inte hur det ser ut när det ligger bredvid vanlig trall...
Jag har inte själv tillgång till bandsåg eller liknande, så att klyva trallbrädor vet jag inte riktigt hur jag skulle lösa...
Har någon några bra tips att komma med?
Vet inte om jag förstår vad du vill klä in. Är det mera "golv" du behöver längst ut, eller är det något för att täcka själva sidan?
Går du till en riktigt brädgård kan kan du få 28x120 eller 28x95 klyvda ner till det mått du vill ha. Kostar inte många kronor då jag antar att det inte är några jättemängder du ska ha.
Går du till en riktigt brädgård kan kan du få 28x120 eller 28x95 klyvda ner till det mått du vill ha. Kostar inte många kronor då jag antar att det inte är några jättemängder du ska ha.
Precis! Det är lite mera "golv" jag behöver, allra längst ut. Ungefär 15 m långt, och glipan är som sagt 140 mm, så precis som du säger är det inte mycket som ska till.
Jag får leta efter en bättre brädgård, då, helt enkelt. Beijer på min ort hade ingen möjlighet att klyva längre, men det finns ju andra ställen...
Jag får leta efter en bättre brädgård, då, helt enkelt. Beijer på min ort hade ingen möjlighet att klyva längre, men det finns ju andra ställen...
En annan fråga som då uppstår är: vad blir snyggast/minst fult? Att lägga en 120 precis som de andra brädorna, och en klyvd 20 mm bred längst ut, som sedan får en 28 mm sarg utanför.... Eller... Att lägga två 70 mm breda brädor... Eller nåt annat alternativ?
20mm bred längst ut, eller innanför den sista känns inte så vettigt då du inte kan skruva den ordentligt.
Jag skulle ta 2 st 70 breda.
Som du redan nämnt hade ju det snyggaste varit en klyvd bit längst in mot väggen...
Jag skulle ta 2 st 70 breda.
Som du redan nämnt hade ju det snyggaste varit en klyvd bit längst in mot väggen...
Problemet med att klyva (eller för den delen fräsa i) tryckimpregnerat virke är att det tappar sin klassning - egentligen är bara kapning kombinerat med träskyddsolja OK för att behålla klassningen. Min erfarenhet är dock att klyvning av tryckimpregnerat kombinerat med träskyddsolja funkar fint, och jag har inte sett några angrepp eller liknande på de konstruktioner där jag har gjort så. Men det kan vara bra att veta.
Du får tvärtom leta efter en sämre brädgård!sennen skrev:
De bättre är oftast ISO-certifierade och då får dom inte såga tryckt virke så att spånen blandas med "vanlig" spån.
Klyva själv går bra, om du behandlar klyvytan med ex. Triconol eller liknande.
//Daniel
Tack för alla tips!
Jag har hittat en brädgård som klyver åt mig. 150 kr i arbetskostnad + vanligt pris på löpmeter för 28x120.
Ska ringa Byggmax också (fast det ligger lite dumt till för mig), och se om de har 28x145 hemma.
Bra tips, som sagt! Tack!
Jag har hittat en brädgård som klyver åt mig. 150 kr i arbetskostnad + vanligt pris på löpmeter för 28x120.
Ska ringa Byggmax också (fast det ligger lite dumt till för mig), och se om de har 28x145 hemma.
Bra tips, som sagt! Tack!
Klicka här för att svara