Hej

Jag ska sätta upp en vanlig lekstuga (med plexi-fönster) men tänkte att det kanske kan vara bra att isolera golvet om ungarna framgent får för sig att sova där.

Fråga 1; Jag hade tänkt att ställa lekhusbyggsatsen, på en sockel av golvreglar (tryckimpregnerad) på lecablock?
räcker det med lecablock eller är det bättre att gjuta fast och sätta fast golvreglarna på justerbara U-järn?

Lekstugan väger runt 400 kg. tänkte max ha golvet en decimeter upp från marken.

fråga2; Hur isolerar man golvet? Alltså vilka skikt bör man ha? Tänkte isolera med glasfiber (som jag har kvar "gratis" efter en köksrenovering) men det måste ju hållas på plats av någonting så det inte släpar i marken? Ska man lägga asfaltmasonite under reglarna och lägga glasfiber mellan regelverket?

Det kanske lika bra att fundera isolera taket eftersom ju mesta värmen försvinner där?
Eller ocså kanske ni anser att det är totalt onödigt med att isolera golvet?
Tacksam för svar.

Skall du isolera någonstans, så är det i taket, golvet hade jag struntat i.

Isolerar du golvet, så kan de (barnen) sova där åtta månader om året i Stockholmstrakten, tio månader med ett 1kw elelement på natten.

OM du skall isolera golvet får du inte bygga in tryckimpregnerat.
Du kan aldeles säkert bara ställa stugan på lecablock. Enda förbehållet är om det är EXTREMT blåsigt och vindutsatt där du skall ha den.

/ Fredrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.