Hej,
Fick lite huvudbry när vi satte igång ett projekt med trädäck och pergola.

I bilden ser ni en skiss på hur måtten blir. Det är det blåa området som skall till :) Vi vill göra nåt i stil med uterummet på http://www.tramarknaden.com/LitiumDokument20/GetDocument.asp?archive=3&directory=750&document=3342
Vår pergola har ingen plasttak så det blir ingen snötyngd att tala om.

Trädäcket ligge i marknivån dock har vi grävt ner plintar i hörnen markerade A-E. Mellan C-D-E-F kommer vi att ha ett staket med överliggare på c:a 90 cm höjd, resten kommer att sakna staket. Stolparna A-E utgörs av en rege lpå 45x95 och två st plankor på 22x120. Förslag på deminsion på bärlina och överliggare (främre och bakre bärbalk) är 45x195. Ryttarna kommer att vara 38x145. vi kommer att ha strävor den främre och stolparna. Stolphöjden över trädäcket kommer att vara 230 cm som högst. Taket kommer att luta bort från husfasaden och blir c:a 20 cm lägre vid DE jämfört med vid FG.

Jag har fyra frågor:
1. Jag vill helst inte ha stolpar mellan D och E och inte heller mellan E och F. Går det med den nuvarande konstruktionen, vad göra annars? Kan tänka mig stolpar i F och G (den vid E har dock ingen regel bakom i vägen att fästa den i och den vid G kommer att vara vid husknuten).

2. är det nödvändigt att ha reglar som "håller ihop" stolparna under bärbalkarna mellan A och B, mellan C och D samt mellan E och F?

3. Deminsion på bärlinan längs med husfasaden (mellan A och F) och om det räcker att fästa den i de befintliga reglarna (i väggen med 60 cc). Notera att ena änden av bärlinan bärs av stolpen vid A. Blir inte det förslagna på 45x195 lite tung och onödigt grov trots allt?

4. Deminsioneringen av överliggare på framsidan av pegolan (mellan B och C samt mellan D och E).

• ritningar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan det går att svara på dina frågor måste du berätta vad som skall klänga på Pergolan. Har ni tex tänkt er vindruvor så är dom tunga.... plus att ni kommer att inse att det blir bättre om ni lägger ett plasttak.
osv

Hmmm.
Jag förstår dig helt. Men vi är osäkra på bygglovsbiten (skall ta och ringa kommunen) om det blir plasttak på den.

Vindruvor låter underbart, men vi har inte tänkt så långt, men en kombinatio av vindruvor och klängande blommande växter (säger dock inte mycket) är troliga.

Dår det att dela detta i två fall: - Med plasttak och
- Med vindruvor
Kankse man kan få en min/max beroende på vad taket skall tåla :)

Hemmakatten
En pergola är vacker, ännu vackrare med växter. MEN gräsligt ful med ett plasttak. Sätter du på ett plasttak är det inte ens en pergola längre utan en uteplats med skärmtak. Du förfelar hela idén med en pergola om du sätter dit ett plasttak, dessutom kan du då inte ha växter som klänger på taket eftersom det kommer att bildas mögel, klorofyllfläckar och annat. Och det finns inget som är så vackert och behagligt som att sitta under en lövskugga på sommaren.

Nu kan jag iofs förstå den som vill ha lite solskydd eller lite regnskydd. Men sätt du hellre upp en duk (gärna vit segelduk) som löper i mjuka bågar under pergolataket. Den duken skall sedan lätt kunna dras för eller till med hjälp av linor.

Hemmakatten skrev:
En pergola är vacker, ännu vackrare med växter. MEN gräsligt ful med ett plasttak. Sätter du på ett plasttak är det inte ens en pergola längre utan en uteplats med skärmtak. Du förfelar hela idén med en pergola om du sätter dit ett plasttak, dessutom kan du då inte ha växter som klänger på taket eftersom det kommer att bildas mögel, klorofyllfläckar och annat. Och det finns inget som är så vackert och behagligt som att sitta under en lövskugga på sommaren.

Nu kan jag iofs förstå den som vill ha lite solskydd eller lite regnskydd. Men sätt du hellre upp en duk (gärna vit segelduk) som löper i mjuka bågar under pergolataket. Den duken skall sedan lätt kunna dras för eller till med hjälp av linor.
Vindruvor trivs ruskigt bra under ett plasttak

Hemmakatten
Det var inte meningen att du skulle bli personligt upprörd, Nimjaneb. ;) Det är ju bara så att vi har olika åsikter om plasttak, både hur vackert/fult det är och dess praktikalitet. Men det var ju bra att vindruvor frodas under tak, ja självklart gör de det förresten, finns ju massor med vindruvor i växthus.

Hemmakatten skrev:
Det var inte meningen att du skulle bli personligt upprörd, Nimjaneb. ;) Det är ju bara så att vi har olika åsikter om plasttak, både hur vackert/fult det är och dess praktikalitet. Men det var ju bra att vindruvor frodas under tak, ja självklart gör de det förresten, finns ju massor med vindruvor i växthus.
Vi är ju överens, plasttak är fult om man vill ha Pergola
Vindruvor behöver tak för att frodas

Skillnaden är väl natt du vill plocka dina vindruvor på konsum medans jag vill sitta under dom med ett glas vin i näven och blicka nut över havet.:cool:

Hemmakatten
Nä nä, det finns vindruvor som klarar 25 minusgrader och ger goda och söta druvor, Zilga t.ex. Den vill naturligtvis ha söderläge, gärna en vägg om det finns. Har ingen vinstock själv men flera av mina bekanta här i Sthlmsområdet har och det blir oftast riklig skörd.

Hemmakatten skrev:
Nä nä, det finns vindruvor som klarar 25 minusgrader och ger goda och söta druvor, Zilga t.ex. Den vill naturligtvis ha söderläge, gärna en vägg om det finns. Har ingen vinstock själv men flera av mina bekanta här i Sthlmsområdet har och det blir oftast riklig skörd.
Visst är det så men druvorna behöver skydd, o mysfaktorn är ganska låg om den bara sitter vid en vägg jämfört med att hänga ner från en Pergola med terass/altan under.

Lite lättare b lir det i södra sverige men även här så blir skördarna större med tak, Sedan behöverman ju inte bygga så att taket framhäver sig. Det man ska se är pergolan o vinstocken, tittar man närmare så ser man taket genom bladverket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.