Hej!

Jag planerar att bygga en farstukvist utanför köksingången på min stuga som är byggd 1964. Efter att ha kollat runt lite så har jag ritat en variant som jag tror passar stugans stil och utformning. Det jag nu funderar över är själva placeringen. Köksingången ligger nämligen ganska nära ena hörnet på huset och inte mitt på väggen som kanske är snyggast. Till vänster om ingången finns fyra stora fönster som jag tror kan "väga upp" mot farstukvisten på kanten.

Hursomhelst så har jag gjort en rendrering i Sketchup och ett fotomontage föreställandes hur det skulle kunna se ut. Det vore kul med lite feedback och eventuella erfarenheter från liknande byggen. Jag kan tillägga att huset numera har ett gavelornament ("strålarna") likt det som sitter i farstukvisten.

/Magnus

• farstukvist_montage_s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser snyggt och stilrent ut!
Trappstegen, skulle det vara snyggare att bryta den 45° på sidorna?

Tack så mycket!

Modellen av trappan är ytterst temporär och mest till för att få till rätt höjd (som inte riktigt stämmer utan hela farstukvisten ska ner runt 10-20 cm).

Har du något bildexempel som illustrerar det där med 45° på sidorna? Polletten vill inte riktigt ramla ner... :)

Hej!

Kolla in denna http://www.byggahus.se/bilder/showphoto.php/photo/309
(princip vad jag menar)
Du har utrymme på sidorna, skärningspunkten 45° till den raka delen kan gå i linje med den korta delen räcke (utåt). och bara på översta steget, annars växer ju trappen på bredden på varje steg,

Hoppa jag förklarar någotsånär....

Edit: jag gjorde en extremt dålig snabbskiss, men den förklarar bättre....

• hmm_poor_paintskills.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Ah, det ser snyggt ut! Trappan är faktiskt det största huvudbryet just nu. Att få till en snygg övergång från trappa till fartstukvist känns som en utmaning. Tanken är att låta farstukvistens lodräta stolpar att gå ända ner till plintarna och bli en del av trappans konstruktion. Många av de farstukvistar som jag sett har stått på en murad grund som har i princip samma yta som själva farstukvisten. Det är nog en bra grundregel om man ska få till något harmoniskt.

Här kommer en uppdaterad bild på farstukvisten med ny trappa för den som är intresserad :)

• farstukvist_1250_djup_s.jpg
    Skapa konto
Här kommer en uppdaterad bild på både stuga och farstukvist. Som ni ser så återkommer gavelornamentet i farstukvisten. Kan det bli för mycket när man snackar om snickarglädje?? ;)

• farstukvist_montage_v2_s.jpg
    Skapa konto
Fina bilder!

Personligen så tycker jag inte att snickarglädjen passar alls på det där huset. Har du kollat hur det ser ut om du bara gör en röd liten gavelvägg överst på farstukvisten och ingen snickarglädje på huset?

• Gilla
Andreas Westergren
  • Laddar…
Tack för din feedback! Visst är det en utmaning med en stuga som är byggd på 60-talet och försöka kombinera med snickarglädje. Tanken har hela tiden varit att hålla en rak stil som passar husstilen.

Jag förstår vad du menar med gavelväggen men förlorar då en del av det luftiga intrycket som jag är ute efter. Ang. ornamentet på huset så kommer det att få sitta kvar då jag blev väldigt nöjd med det och det tillför mycket karaktär. :)

Det man knappt ser på bilden är verandan som jag tagit lite inspiration från. På ett ställe har verandan två vertikala stolpar nära varandra som farstukvisten har vid ingången. En sak som jag funderat på att skippa är den övre delen (den som ansluter mot taket) av "staketet" för att få ett mer rent utseende.

Men det här är ju ett projekt för nästa år och det blir mycket tid för fundering/ändringar i höst/vinter... =)

Redigerat:
Farstukvisten blir nog ett projekt för nästa år då jag inte har så mycket tid till det just nu. Själva platsen för byggandet ligger dessutom 3,5 timmars bilfärd bort. I mitt fall ska jag måla delar av det tryckimpregnerade virket och då vore det ju bra om det fick stå till sig ett tag och torka så vi får se om jag inte smäller upp de vertikala 95x95 stolparna nästa gång jag åker ner

Tur att Sketchup finns och håller drömmarna vid liv när byggsäsongen utomhus börjar lida mot sitt slut.
Det där ser riktigt bra ut! Och jag är "lite" imponerad av hur bra du fått till det i sketchup!

Hmm, det är ju nackdelen med att bo i Sverige när man tycker om att pula med snickerier...en jäkla massa dötid i form av vinter o elände. Tycker det låter som en god idé att få upp stolparna i år så du har det roliga kvar att se fram emot till våren.

"Staketet" i överkanten tyckte jag om. Men det är klart, om du vill behålla snickarglädjen, så kanske du kan offra staketet istället, så blir det som sagt lite luftigare.

(Inte Alltid)Glad Ammatör skrev:
Det där ser riktigt bra ut! Och jag är "lite" imponerad av hur bra du fått till det i sketchup!

Hmm, det är ju nackdelen med att bo i Sverige när man tycker om att pula med snickerier...en jäkla massa dötid i form av vinter o elände. Tycker det låter som en god idé att få upp stolparna i år så du har det roliga kvar att se fram emot till våren.
Tack! Jag måste kanske inflika att jag gjort själva fotomontaget i Photoshop CS4 (har 3D-stöd). Jag importerade min Sketchupmodell som ett 3D-objekt och justerade sen till det så att perspektivet stämde (hyfsat) med fotot, ljussatte det och lade på lite skuggor och gräs (runt trappans nederkant) manuellt. Riktigt kul att sitta och pula med det där även om det känns lite som "fusk" ibland men varför inte ta till de verktyg som finns? :D

Apropå höst och vinter så är det kanske bra med en period för eftertanke och planering av kommande utomhusprojekt, plus att man uppskattar vår och sommar desto mer när det väl kommer :)

Det är därför gräset är så grönt och fint där :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.