Tänkte bygga en altan på 3x8 m. 195x45 bärlinor och 145X45 reglar å trall 120x28.
Tänkte mig 5 plintar på 60cm djup. Det är sandmark, borde jag då gå ännu djupare?
Och eventuellt en bärlina i mitten med 3 plintar.
Eller den kanske inte behövs om jag låter golvet sticka ut en halvmeter? Då blir det 2,5 m mellan bärlinan på väggen å den på plintar.

Sen tänkte jag bygga ett plank ungefär 2-2,5m högt. Använda samma trall som altanen som fram och baksida och ha 1,5 meter mellan stolparna som är på 95x95. Måste jag här också gå lika djupt när det gäller plintarna?
Vill ju ha det säkert men utan att man sliter ihjäl sig:)

Tacksam för råd!

Lyckades visst lägga in denna tråd två gånger:) Men lyckas inte ta bort en av dom!!

Andra tråden borttagen.

IT-Snubben, moderator

Tackar!
Har tittat på spännviddstabellen som jag inte känner att jag fattar.
Men jag tror att med stolpavstånd på 1,8 meter så kan jag ha en spännvidd mellan bärlinor på 3,1 meter. Om jag använder 195x45 och reglar på 145x45.
Stämmer det?

Nja. det fungerar men risken är att det kan svikta lite. I början av min altan så gick jag efter tabellen, då tyckte jag att det sviktade lite. Så nästa platå överdimensionerade jag en del. Men jag kan då påpeka att jag vill ha ett stumt altan golv. Kommer inte ihåg hur mycket jag överdimensionerade men det var en del. :-) Sen är det ju en kostnadsfråga med. Det blir dyrare at överdimensionera, men den ska ju sitta där i många år.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.