2 670 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Altan på befintlig betongplatta
Tjena!
Har en altan här som jag ska byta ut åt morsan.
Den står på taket till ett förråd som alltså är av betong.
Kruxet är detta att jag kan inte använda mig av vanliga balkar att fästa trallen på, för då blir den för hög och går då inte att öppna altandörren.
Nu är de fästa på liggande brädor som är "flytande" alltså inte fast i betongen så antar att jag får göra lika dant.
Nu är det ett järnräcke också som är fastskruvad i betongen, morsan vill ha ett i trä istället. Så måste sätta dit några stolpar
Hur ska jag fästa dessa stolpar i betongen på bästa sätt?
Har en altan här som jag ska byta ut åt morsan.
Den står på taket till ett förråd som alltså är av betong.
Kruxet är detta att jag kan inte använda mig av vanliga balkar att fästa trallen på, för då blir den för hög och går då inte att öppna altandörren.
Nu är de fästa på liggande brädor som är "flytande" alltså inte fast i betongen så antar att jag får göra lika dant.
Nu är det ett järnräcke också som är fastskruvad i betongen, morsan vill ha ett i trä istället. Så måste sätta dit några stolpar
Hur ska jag fästa dessa stolpar i betongen på bästa sätt?
Kan du inte använda delar av järnräcket till att fästa träräcket i ? Såga av en bit upp på järnstolparna, borra ur trästolparna, trä stolparna på järnet och kanske limma med pu- lim ?
Jo visst finns det beslag, men ytan har väl någon form av tätskikt...viktigt att det bli tätt så att fukt inte tränger ner o frostspränger betongen.
Tack för svaren men jag tror jag har kommit på hur jag ska göra.
Man borrar ett hål vid varje stolpe och sätter dit en plintsko och fyller sedan med någon betong eller kemisk, vet ej namnet.
en sån här:
http://www.mitekab.se/img/upload/Image/Byggbeslag/Stolpsko_typB.gif
Eller låter det helt tokigt?
Man borrar ett hål vid varje stolpe och sätter dit en plintsko och fyller sedan med någon betong eller kemisk, vet ej namnet.
en sån här:
http://www.mitekab.se/img/upload/Image/Byggbeslag/Stolpsko_typB.gif
Eller låter det helt tokigt?
Produkter som diskuteras: "Byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
beror på belastning och lite, tänkte mig då 2 vinkeljärn o dra dom med expanderbultar i betongen sen skruva fast stolpen i den iaf den snabbaste lösningen betongen ska ju brinna sin tid innan man kan göra något.
/// syndikate
/// syndikate
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden