Tjena!
Har en altan här som jag ska byta ut åt morsan.
Den står på taket till ett förråd som alltså är av betong.
Kruxet är detta att jag kan inte använda mig av vanliga balkar att fästa trallen på, för då blir den för hög och går då inte att öppna altandörren.
Nu är de fästa på liggande brädor som är "flytande" alltså inte fast i betongen så antar att jag får göra lika dant.

Nu är det ett järnräcke också som är fastskruvad i betongen, morsan vill ha ett i trä istället. Så måste sätta dit några stolpar
Hur ska jag fästa dessa stolpar i betongen på bästa sätt?

Kan du inte använda delar av järnräcket till att fästa träräcket i ? Såga av en bit upp på järnstolparna, borra ur trästolparna, trä stolparna på järnet och kanske limma med pu- lim ?

Nja räcket är väldigt slitet och rostigt. Annars hade det säkert varit en smart lösning.
Men det måste väll finnas något beslag eller något man kan fästa i betongen?

Jo visst finns det beslag, men ytan har väl någon form av tätskikt...viktigt att det bli tätt så att fukt inte tränger ner o frostspränger betongen.

Hej!

Fäst med expandabulltar det skulle jag ha gjort..

då kommer de att synas en ful skarv mellan bef betong o den nya. så ska ju helst den nya betongen armeras ihop med den bef betongen för bästa hållfasthet..

/// Syndikate

Skarven täcks ju med trallen sedan så det gör ju inget. Men kommer det bli stabilt om jag gör såhär tror du?
Eller vilken sorts lösning med expanderbulltar var det du föreslog?

beror på belastning och lite, tänkte mig då 2 vinkeljärn o dra dom med expanderbultar i betongen sen skruva fast stolpen i den iaf den snabbaste lösningen betongen ska ju brinna sin tid innan man kan göra något.

/// syndikate

Det lät ju smidigare faktiskt, finns nog risk att en stolpsko inte blir så stadig trots allt.:)

en stolp sko skulle nog sitta men de blir ju mer o mer glap i den o betongen kan spricka, tänkte mest på att betongen tar ett par timmar att brinna innan man kan göra något mer..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.