Skall bygga till ett uterum till huset enligt nedanstående skiss och förslag.
Materialval
Golv med 220mm reglar, råspont på undersidan, isolering och 22mm golvspån ovanpå.
Vägg med 145mm+45mm reglar och isolering, pärlspont på insidan, träpanel på utsidan.
Tak kommer inte ihåg, men blir något motsvarande golvet men pärlspont insidan, plåt utsidan + trall
Fönster:
3-glas med aluminiumklädd utsida, MDF fönstersmyg
Dörrar:
2st helglasade pardörrar (20x21) + 1 halvglasad altandörr till ursprungsfasaden.
Grund:
Plint på berg, träspjälor i kryss som "grundfasad"
Ingår ej:
Räcke på balkong (fixar själv)
Innergolv/ytskikt (fixar själv)
Värme (radiator eller golvvärme, fixar själv)
Har fått en offert på detta enligt följande:
Material 187,000 (varav fönster ca 80,000)
Fästmaterial 11,000
Ställning 7,500
Arbete 216,000
ROT -100,000
Summa: 321,500:-
Verkar detta vettigt eller inte?
Materialval
Golv med 220mm reglar, råspont på undersidan, isolering och 22mm golvspån ovanpå.
Vägg med 145mm+45mm reglar och isolering, pärlspont på insidan, träpanel på utsidan.
Tak kommer inte ihåg, men blir något motsvarande golvet men pärlspont insidan, plåt utsidan + trall
Fönster:
3-glas med aluminiumklädd utsida, MDF fönstersmyg
Dörrar:
2st helglasade pardörrar (20x21) + 1 halvglasad altandörr till ursprungsfasaden.
Grund:
Plint på berg, träspjälor i kryss som "grundfasad"
Ingår ej:
Räcke på balkong (fixar själv)
Innergolv/ytskikt (fixar själv)
Värme (radiator eller golvvärme, fixar själv)
Har fått en offert på detta enligt följande:
Material 187,000 (varav fönster ca 80,000)
Fästmaterial 11,000
Ställning 7,500
Arbete 216,000
ROT -100,000
Summa: 321,500:-
Verkar detta vettigt eller inte?
Redigerat av moderator:
Det låter fel med råspånt på underidan av golvbjälkarna.
Tycker det låter mycket med 216k i arbetskostnad. Det är 2 man i 27 dagar om de tar 500 kr i timmen.
Tycker det låter mycket med 216k i arbetskostnad. Det är 2 man i 27 dagar om de tar 500 kr i timmen.
Vad skulle du ha rekommenderat att ha under golvbjälkarna?
Jo, jag tyckte också att 216k lät mycket, men han sa också att han räknat med ganska bra marginal och att det fanns potential för att det skulle bli mindre (men blir det någonsin mindre i verkligheten?) ;-) På arbetskostnad står det:
Arbete 480 172,800 (ex. moms)
Jag är lite osäker på om det betyder 480 timmar * 360:-/timme eller om det är 480:-/timme * 360 timmar?
Jag är inte så orolig för att bli lurad på arbetskostnaden i detta fall, då det är grannen som är snickare... Men det är intressant att veta om vad ni tror ett sådant jobb skulle kunna ta i "normalfallet" om inga speciella komplikationer tillstöter.
Kom på att jag hade en faktura från December från samma snickare. Där tog han 350:-/timme + moms, så det lär betyda att offerten är på 480 timmar med timpris 360:-/timme. De är två man som skall arbeta på projektet. Men 480 timmar blir väl 6 veckor 2 man i så fall?
Jo, jag tyckte också att 216k lät mycket, men han sa också att han räknat med ganska bra marginal och att det fanns potential för att det skulle bli mindre (men blir det någonsin mindre i verkligheten?) ;-) På arbetskostnad står det:
Arbete 480 172,800 (ex. moms)
Jag är lite osäker på om det betyder 480 timmar * 360:-/timme eller om det är 480:-/timme * 360 timmar?
Jag är inte så orolig för att bli lurad på arbetskostnaden i detta fall, då det är grannen som är snickare... Men det är intressant att veta om vad ni tror ett sådant jobb skulle kunna ta i "normalfallet" om inga speciella komplikationer tillstöter.
Kom på att jag hade en faktura från December från samma snickare. Där tog han 350:-/timme + moms, så det lär betyda att offerten är på 480 timmar med timpris 360:-/timme. De är två man som skall arbeta på projektet. Men 480 timmar blir väl 6 veckor 2 man i så fall?
Jag hade tagit trossbottenskiva alternativt asfaboard istället för råspont. När jag räknar på jobb brukar jag dela upp momenten som skall göras för att få en uppskattad tid.
Tex utsättning och plintning= 1 dag, uppregling bjälklag 1 dag, stomresning 1dag osv gör man så så ser man att över 450 timmar är ganska mycket.
Jag räknar 16 tim per dag (2 man)
Tex utsättning och plintning= 1 dag, uppregling bjälklag 1 dag, stomresning 1dag osv gör man så så ser man att över 450 timmar är ganska mycket.
Jag räknar 16 tim per dag (2 man)
Asfaboarden tar åt sig fukt och kommer att bukta sig pga isoleringens tyngd. I värsta fall så hamnar isoleringen nere på marken.
Jag har ju ett eget litet problem med en egen tråd ang fukt i bjälklaget. Där finns idag alltså asfaboard, som jag vet har buktat sig, ev ligger isoleringen delvis på marken. Jag tänker riva bjälklaget ner till marken, jämna till med grus, lägga plast på marken. Som isolering tänker jag mig cellplast på direkt på läkt och helt skippa asfaboard eller råspont. Vidare kommer jag att installera en avfuktare, men det kan ju inte du ha eftersom du bygger med plintar. Råspont plus någon vindväv är nog bättre än asfaboard, tror jag, det vore bra om någon kunnigare uttalar sig, men det har varit lite sparsamt med kommentarer.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag har bara känslan att råspont är rätt mögelkänsligt, blir lätt svarta prickar på det.
Just råspont är ju inte den bästa virkeskvaliten heller.
Kanske en mineritskiva kan vara nåt ??
Just råspont är ju inte den bästa virkeskvaliten heller.
Kanske en mineritskiva kan vara nåt ??
Givetvis får du ta in offerter från mer än en. Att FÖRST anlita en hantverkare och SEDAN begära ett fast pris blir dyrt.DIY_freak skrev:
Problemet är bara, att om du först begärt ett fast pris och sedan ändrar dig till löpande, så kommer arbetet att ta så lång tid så slutsumman blir densamma.
verktygsgurun. Jovisst, råspont kan nog vara lite mögelkänsligt, minerit är väl det optimala, men troligen ganska dyrt. Det är kanske min dåliga erfarenhet av asfaboard som kommer fram.
Jag hade gärna sett att någon uttalar sig om cellplast som ersätter både asfaboard och råspont, det är ju faktiskt ett material som inte borde påverkas mycket av fukt, tycker jag.
Jag hade gärna sett att någon uttalar sig om cellplast som ersätter både asfaboard och råspont, det är ju faktiskt ett material som inte borde påverkas mycket av fukt, tycker jag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden