Våren står för dörren och med den är det definitivt tags att ta tag i ute platsen, något som vi velat göra sedan vi flyttade in för snart tre år sedan.

Problemet är bara att vi inte riktigt vet vad vi ska göra, vad som är bäst / snyggast och mest lämpligt.
Därför tänkte jag ventilera lite här för att få lite åsikter och kommentarer.

nvr2o6.jpg

På bilden ovan ser ni hur det ser ut idag, sjöstensplattor(?) som ligger direkt på mark utan något skydd under eller längs med sidorna, vilket leder / har lett till massa ogräs, myror och att plattorna ligger ojämnt och sakta men säkert glider ner mot gräsmattan.

De idéer jag brottas med i dagsläget är:

1. Ersätta hela yttre altanen med ett trädäck, som även sträcker sig liten bit ytterligare ut mot gräsmattan.
2. Någon form av skiffer / mörkare plattor, dock lite funderingar här.
2 a: Bör man gjuta en grund som plattorna ligger på eller kan man göra det direkt på marken (med underarbete såklart)
2 b: Är det risk att det blir för varmt för småbarn att gå barfota på sommaren? Altanen ligger i söder-läge och har i princip sol hela dagen
2 c: Borde man även isåfall byta ut golvet i uterummet så detta matchar.
2 d: Vad tror ni kostnaden hamnar på detta i förhållande till trädäck?

Vad är era åsikter om det ovan, eller finns det rentav nåt annat bättre sätt?

Vi hade även tänkt försöka få till antingen något fast tak eller tält/parasoll för del eller hela altanen då solen blir rätt stark och varm (i uterummet kan man i princip inte vara på sommaren), samt att det lyser in i vardagsrum och sovrum som ligger längs med altanen.

(Angående mörka / svarta altan-plattor, så hade jag tänkt måla om huset i någon mörkare grå / svart färg med, borde väl matcha rätt bra).

Alla åsiker, idéer och kommentarer mottages tacksamt. Jag vill inte "råka" skjuta på det ett år till :)

Så här ser förresten plattorna ut i dag i uterummet och på altanen:

2iu24ab.jpg

Känns som att om bygger altan, så hamnar denna högre än uterummet? Tycker isf det skulle bli klart snyggast med plattor, annars lär det se ut som att uterummet är nedsänkt i altanen.

Annars föredrar jag trä. En altan är en förlängning av huset, en stenlagd yta är en uteplats.
Jag har sten på framsidan och trä på baksidan, på framsidan tar jag på mig skorna när jag går ut, det gör jag inte på baksidan.
Får tilllägga att jag i många fall tycker sten är snyggare..

Ska du göra det själv? Påverkar ju priset en del..

Tanken var att försöka få det i samma nivå om man skulle köra på trä, men det kanske är svårt.

Satt och skissade lite i Sketchup, och funderar på nåt åt detta hållet. Vad tror ni om det?
Mörkare skiffer/granit-plattor, med eventuell belysning längs med grässmattan och med ett litet vindskydd och insynsskydd/vägg till vänster. Eventuellt extra tak över halva för lite svalka.

Skulle landa på 65kvm om jag fick till måtten rätt.

Kan göra lite själv, men inte allt, har en son på snart 1 år som springer runt som krånglar till det lite :)

ere5vs.png

Svarta plattor kommer bli varmt.

Svårt att se på bilderna hur mycket du skulle behöva gräva, men säg att det är 50m2, och du behöver gräva 20cm (ser iofs ut som att det behövs mer..), redan där har du runt 20 kubik att forsla bort (killen som grävde hos mig sa att det blir ungefär dubbelt så mycket när du gräver upp det).

Värt att ha med i beräkningen.

trä kan man lätt trötna på oga av att de ska tvttas o oljas varje år för att hålla de snyggt.. jag hade lgat sten inte så svårt att lägg själv men de e mkt fin lir innan man just lägger martstenen ytan ska dras av med så en blir bra med fall o allt..

Då det redan finns uterum och en låg dörr från huset så finns det ju inget utrymme att bygga en altan. Bättre att ersätta den nuvarande terassen med lite snyggare stenar, som någon skrev...svarta stenar kan bli riktigt varma....

Om du vill ha trä så tycker jag du skall bygga i trä, om du vill ha plattor skall du lägga plattor. Eftersom du har ett uterum som du är nöjd med så kan du ju åtgå från att det skall stå kvar. Själv skulle jag nog bygga ett trädäck runt om uterummet som sträcker sig från fönstret strax bredvid uterummet och längs huset och lämna sista meter mellan trädäcket och uterummet. Och ha samma utrymme framför uterummet. I dessa utrymme skulle jag lägga en snygg gång mellan trädäck och uterum, mellan gången och huset kanske ett snyggt stenparti för att undvika fukt mot grunden, i utrymmet framför uterummet skulle jag planetera någon härdig vinranka eller dylikt som tappar bladen under hösten så att man får max solinstrålning senhöst, vinter och vår som gör att det varmt och trevligt, men skuggar på sommaren så att ni kan använda det även då. Men det är jag det:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.