Byggahus.se

Uterum på befintlig stenlagd terrass?

207 läst  2 svar

1. N
    Medlem Nivå 9
    Hej,

Nya planer för eventuell placering av uterum som jag har några funderingar på.

Denna stenlagda terrass ligger i nordostlig riktning vilket jag har förstått blir något trevligare klimatmässigt en den tidigare planen i sydostliga riktning.

Dagens stenlagda terrass har legat där innan vi köpte huset så antar att det är runt 25 år gammal och likaså muren som mer och mer börjar vittra sönder.

Planen är att ta bort muren och bygga det planerade uterummet 4 meter ut ifrån huset vilket blir ungefär 1 dm utanför dagens mur och sedan runt 6 meter lång.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0344.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0348.JPG

Som man kan se så har jag redan en altan runt hörnet av huset som jag tänker bygga ihop med detta uterum så att allt golv blir trätrall.
    Första problemet är dock att jag inte har så mycket mer än 160/170 mm från plattorna upp till dörren och befintlig altan. Så det är lite frestande att möjligen lägga 120 eller 145 mm reglar direkt på plattorna med 28 mm trall ovanpå.

Kan detta vara något att skissa vidare på eller det är bara att ta bort plattor, gräva ur och plinta med kraftigare bärlina och golvreglar som blir tillräckligt bra för ett uterum med glaspartier?

2. L
    Husägare · Nivå 14
  3. N
    Medlem Nivå 9
    Tack för inspiration! Snyggt projekt!

Dock tror jag att gjuta en sula är lite över budget för vårt projekt och att vi mer siktar på ett uterum från vår till höstanvändning.

Om någon har några andra råd och tips på lösning så tar jag gärna emot dessa.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka