Hej,
Nya planer för eventuell placering av uterum som jag har några funderingar på.
Denna stenlagda terrass ligger i nordostlig riktning vilket jag har förstått blir något trevligare klimatmässigt en den tidigare planen i sydostliga riktning.
Dagens stenlagda terrass har legat där innan vi köpte huset så antar att det är runt 25 år gammal och likaså muren som mer och mer börjar vittra sönder.
Planen är att ta bort muren och bygga det planerade uterummet 4 meter ut ifrån huset vilket blir ungefär 1 dm utanför dagens mur och sedan runt 6 meter lång.
Som man kan se så har jag redan en altan runt hörnet av huset som jag tänker bygga ihop med detta uterum så att allt golv blir trätrall.
Första problemet är dock att jag inte har så mycket mer än 160/170 mm från plattorna upp till dörren och befintlig altan. Så det är lite frestande att möjligen lägga 120 eller 145 mm reglar direkt på plattorna med 28 mm trall ovanpå.
Kan detta vara något att skissa vidare på eller det är bara att ta bort plattor, gräva ur och plinta med kraftigare bärlina och golvreglar som blir tillräckligt bra för ett uterum med glaspartier?
Nya planer för eventuell placering av uterum som jag har några funderingar på.
Denna stenlagda terrass ligger i nordostlig riktning vilket jag har förstått blir något trevligare klimatmässigt en den tidigare planen i sydostliga riktning.
Dagens stenlagda terrass har legat där innan vi köpte huset så antar att det är runt 25 år gammal och likaså muren som mer och mer börjar vittra sönder.
Planen är att ta bort muren och bygga det planerade uterummet 4 meter ut ifrån huset vilket blir ungefär 1 dm utanför dagens mur och sedan runt 6 meter lång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som man kan se så har jag redan en altan runt hörnet av huset som jag tänker bygga ihop med detta uterum så att allt golv blir trätrall.
Första problemet är dock att jag inte har så mycket mer än 160/170 mm från plattorna upp till dörren och befintlig altan. Så det är lite frestande att möjligen lägga 120 eller 145 mm reglar direkt på plattorna med 28 mm trall ovanpå.
Kan detta vara något att skissa vidare på eller det är bara att ta bort plattor, gräva ur och plinta med kraftigare bärlina och golvreglar som blir tillräckligt bra för ett uterum med glaspartier?
Jag grävde ut och gjöt ett isolerat betonggolv med golvvärme. Är det plusgrader är det inga problem att hålla 21˚ På julafton. Samtidigt grävde jag för badtunna som håller 38-40˚C året runt. Dom gamla plattorna användes som stöd under trädäcket. Kolla bland mina bilder för inspiration.
https://www.byggahus.se/forum/threa...um-ska-det-vara-sa-grovt.294161/#post-2705731
https://www.byggahus.se/forum/threa...um-ska-det-vara-sa-grovt.294161/#post-2705731
Tack för inspiration! Snyggt projekt!L Leif i Skåne skrev:
Dock tror jag att gjuta en sula är lite över budget för vårt projekt och att vi mer siktar på ett uterum från vår till höstanvändning.
Om någon har några andra råd och tips på lösning så tar jag gärna emot dessa.
Då har jag kikat runt och skissat vidare enligt nedan.
Som ni ser så har jag nu tänkt lite i banorna med att använda 45x145 reglar i ett lager som jag pallar upp i lod mellan plattor och reglar. Regeln vid huset fästes direkt i huset med ca 1,5 meters cc mellan fästpunkter.
Kan denna konstruktion fungera eller något som ska ändras eller bara förkasta och inget dugligt?
Som ni ser så har jag nu tänkt lite i banorna med att använda 45x145 reglar i ett lager som jag pallar upp i lod mellan plattor och reglar. Regeln vid huset fästes direkt i huset med ca 1,5 meters cc mellan fästpunkter.
Kan denna konstruktion fungera eller något som ska ändras eller bara förkasta och inget dugligt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krävs det byggnadslov?N NiclasR skrev:Hej,
Nya planer för eventuell placering av uterum som jag har några funderingar på.
Denna stenlagda terrass ligger i nordostlig riktning vilket jag har förstått blir något trevligare klimatmässigt en den tidigare planen i sydostliga riktning.
Dagens stenlagda terrass har legat där innan vi köpte huset så antar att det är runt 25 år gammal och likaså muren som mer och mer börjar vittra sönder.
Planen är att ta bort muren och bygga det planerade uterummet 4 meter ut ifrån huset vilket blir ungefär 1 dm utanför dagens mur och sedan runt 6 meter lång.
[bild] [bild]
Som man kan se så har jag redan en altan runt hörnet av huset som jag tänker bygga ihop med detta uterum så att allt golv blir trätrall.
Första problemet är dock att jag inte har så mycket mer än 160/170 mm från plattorna upp till dörren och befintlig altan. Så det är lite frestande att möjligen lägga 120 eller 145 mm reglar direkt på plattorna med 28 mm trall ovanpå.
Kan detta vara något att skissa vidare på eller det är bara att ta bort plattor, gräva ur och plinta med kraftigare bärlina och golvreglar som blir tillräckligt bra för ett uterum med glaspartier?
Det finns ett bygglov för återuppbyggnad av uterum.P Putte 9497 skrev:
När vi köpte huset så "såldes" det av mäklaren som att det fanns bygglov för ett tidigare uterum (som dock var nedmonterat när vi köpte huset).
Efter kontakt med kommunen och diskussion med mäklaren vid köpet så har vi fått ett besked om att bygglov för återuppbyggnad av uterum finns och arean för uterummet har även varit med i den totala bebyggda arean vid senare bygglovsansökan för andra byggnader.
Klicka här för att svara