10 581 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
Montera terrassmarkis
Varför skall jag inte skrivet det? För jag skulle inte använda fransk träskruv för att montera en markis i träreglar. Har haft tillräckliga problem med T6S skruven så jag vill inte rekommendera den till någon som frågar efter hjälp.Thiger skrev:
Har inte läst alla svar efter mitt inlägg, men en "fralla" har i mitt tycke gjort sitt med tanke på "waf' eller "big dog"
Dessa skruv drar bättre och med ett större huvud får en bättre fäste mot tex ett beslag för markis el likn. Och med en mindre dimension samt att du drar dom med torx 40..
En terrassmarkis hängs på 2-3 fästen och valet av placering brukar oftast inte samman stämma med fasadens reglar och att hänga i bara panelen är aldrig att föredra. Därför en regel som fästs i fasadens regelverk, genom panelen, med en 6.0 träskruv. Markisens fästen skruvas sedan med Big dog 8x60* och det sitter .
* fästelement beror lite på markisens utfall..
Dessa skruv drar bättre och med ett större huvud får en bättre fäste mot tex ett beslag för markis el likn. Och med en mindre dimension samt att du drar dom med torx 40..
En terrassmarkis hängs på 2-3 fästen och valet av placering brukar oftast inte samman stämma med fasadens reglar och att hänga i bara panelen är aldrig att föredra. Därför en regel som fästs i fasadens regelverk, genom panelen, med en 6.0 träskruv. Markisens fästen skruvas sedan med Big dog 8x60* och det sitter .
* fästelement beror lite på markisens utfall..
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "big dog"
Träskruv Big Dog A4 rostfri C5 utomhus FAST
För användning utomhus
268 kr inkl moms
Läs mer
Det jag kan konstatera i denna tråd är att vi har olika syn på vad som är franska träskruv, vilket också var det som gjorde att jag skrev mitt svar till dig @roli
Jag anser exempelvis att jetting-skruven med sexkantskalle på sid 16 i PDF'n du länkar till, är en fransk träskruv, men det anser inte du. Jag har full förståelse för att du syftar på en gammal varmförzinkad skruv i dålig kvalitet när du tänker frallor. Jag gör det inte, utan helt enkelt en skruv med sexkantskalle.
Jag är kanske väl teoretisk i denna fråga och kommer släppa detta nu, så jag ger mig. Alternativen som finns idag, med sexkanskalle, i högre hållfasthet etc är bättre än en fralla som pratas om i tråden och är givetvis det som TS skall gå på.
Jag anser exempelvis att jetting-skruven med sexkantskalle på sid 16 i PDF'n du länkar till, är en fransk träskruv, men det anser inte du. Jag har full förståelse för att du syftar på en gammal varmförzinkad skruv i dålig kvalitet när du tänker frallor. Jag gör det inte, utan helt enkelt en skruv med sexkantskalle.
Jag är kanske väl teoretisk i denna fråga och kommer släppa detta nu, så jag ger mig. Alternativen som finns idag, med sexkanskalle, i högre hållfasthet etc är bättre än en fralla som pratas om i tråden och är givetvis det som TS skall gå på.
Tack detta var bra information.
Jag ska själv så småningom sätta upp terassmarkis i fritidshuset från Jula, bra då vet man vad för skruv man ska välja och inte välja.
Lokala lilla bygghandel i närheten där säljer essves den var helt ok att använda med andra ord?
Jag ska själv så småningom sätta upp terassmarkis i fritidshuset från Jula, bra då vet man vad för skruv man ska välja och inte välja.
Lokala lilla bygghandel i närheten där säljer essves den var helt ok att använda med andra ord?
Jag monterade våran terassmarkis med Waf 10 x 120.H hsar skrev:
Jag tror den är 3m. Köpte på Jula.
Blev avrådd att använda fransk träskruv.
Jag satte upp vår terassmarkis med 10x100 vanlig fransk träskruv, kan nästan garantera att markisen blåst sönder fullständigt innan den infästningen gett upp. Jetting eller liknande är säkert bättre, men får du bara tag på vanliga frallor kan du nog vara lugn ändå.
Klicka här för att svara