Jag har en liggande fris med en stående fris(kjol) på utsidan av den. Nu funderar jag på om jag borde skruva ihop brädorna i den stående frisen. Jag tänkte i sådant fall förborra och sedan sätta 2-3 skruvar mellan varje bräda. Det borde låsa brädorna bättre på plats och övertid borde det bli snyggare tänker jag. Min oroa är att jag låser hela altanen till en viss storlek och att det i sådant fall riskerar att brädor börjar spricka. Jag har försökt göra några fina röda markeringar på bilderna för att illustrera hur jag tänkt. Hur tror ni att jag borde göra?
Hörndetalj av en träaltan med röda markeringar där skruvar ska placeras mellan brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av en träaltan med röda markeringar som visar planerad skruvplacering mellan liggande och stående brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Det kan du göra. Finns ingen risk för att dessa skulle "hålla ihop" altanen så att det spricker någon annanstans. Skruva inte rakt in i ändträet bara utan på skrå/med vinkel. Skruv fäster väldigt dåligt i ändträ

• Gilla
rcarl_kth
  • Laddar…
Förborra och ev försänk! Du har så lite material till kanten så istället för att den gering att vrida sig riskerar du sprickor i ditt ändträ istället

• Gilla
rcarl_kth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.