Trappan till min altan har de senaste åren lutat mer och mer åt ena sidan. Det är inte jag som byggt altanen utan tidigare husägare så idag skruvade jag bort ett par plankor för att se hur det ser ut och vad som hänt.

Det jag kan se är att det verkar som att den lilla betongplattan under trappan spruckit/gått av längs in mot huset och att trappan därför börjat sjunka.

Frågan är vad jag bäst gör för att fixa detta. Gissar att jag behöver ”börja om” med hela trappan, ta bort allt och gjuta en ny platta/plintar? Eller finns det något smartare jag kan göra?

Man kan se på väggfärgen att den sjunkit här.
En lutande trappa av trä med borttagna plankor som blottar en sprucken och sjunken betongplatta vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den avbrutna och nedsjunkna biten längst in mot väggen.
Sprucken betongplatta under trappa som lutar mot hus, med synlig skada och avbruten kant.
Skapa konto

Lite mer av plattan längre ut där den är hel.
Underifrån vy av en trappa med sprucken betongplatta, omgiven av grönska och jord.
Skapa konto

Ja, den där plattan är ju bevisligen för tunn, jag skulle inte byggt det så.
Bäst resultat får du förmodligen om du river upp trappan och istället sätter rejäla plintar som grund. Helst med grus/singel i botten. Använd flera stycken på olika trappsteg så står det stadigt.
Det låter som ett hästjobb men det brukar gå ganska fort med en kofot att få dän bräderna.

ricebridge ricebridge skrev:
Ja, den där plattan är ju bevisligen för tunn, jag skulle inte byggt det så.
Bäst resultat får du förmodligen om du river upp trappan och istället sätter rejäla plintar som grund. Helst med grus/singel i botten. Använd flera stycken på olika trappsteg så står det stadigt.
Det låter som ett hästjobb men det brukar gå ganska fort med en kofot att få dän bräderna.
Tack för tankarna kring detta! Tyvärr är de smala plankorna skruvade och bara att ta bort de två jag tog bort idag tog nog en halvtimma minst då skruvarna dragits ner en bit i träet (10 per planka) och var rostiga. Så det skulle innebära bra mycket skruvande... :sweat: Sen sitter räcket också fast i trappen på utsidan tror jag och det känns också som ett projekt att ta bort...
Delvis demonterad trätrappa med verktyg på stegen och öppnad del vid basen som visar strukturen under.
Skapa konto

Vad tror ni om att bara försöka ersätta den trasiga delen av plattan längst in med en grävd plint? Blir ju lite knepigt att komma åt ändå men kanske går det och att det då räcker att ta bort plankorna längst ner. Den delen av plattan som fortfarande är hel har ändå funkat i 7 år. :thinking: Sen lyfta upp trappen på plinten, kanske med en domkraft.

Ajdå ojdå ajdå ojdå ja då kommer saken förstås i ett annat läge.

Idén med en plint längst in är kanske inte så dum. Men då skulle jag helt klart jacka upp trappan med domkraft först, så du kan sätta plinten i rätt läge, och sen sänka ner trappan på den. Du kanske rentav kan gräva framifrån och liksom skjuta in plinten i läge; i så fall räcker det kanske med att ta bort bräderna längst fram längst ner.

• Gilla
Peter321
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.