Hej!
Vi planerar en stor altan till husets framsida. Den kommer bli stor (15*5) samt mellan 2,5-3 meter hög på högsta delen. I mitten av altanen ska det sitta en 5 meter bred trappa. Vi vill bygga in utrymmet under altanen men har så svårt att se vilken typ av inklädnad som skulle passa bäst när "väggen" blir så stor?
Huset i övrigt har stående träfasad med murad grund.
Någon som har något förslag på snygg lösning?
Kanske bilder på något ni själva gjort?

Tack tack!

/Lisa

Det låter ju som att ni skulle kunna ha ett utmärkt grovförråd under altanen. Kanske mura upp en bärande vägg och sedan ha ett bjälklag mellan bärande vägg och hus.

pelpet skrev:
Det låter ju som att ni skulle kunna ha ett utmärkt grovförråd under altanen. Kanske mura upp en bärande vägg och sedan ha ett bjälklag mellan bärande vägg och hus.
Har också varit inne på att mura upp en vägg, tror det kan bli snyggt!
Ett annat alternativ jag tänkt på är att köra samma fasad som övringa huset (stående panel) runt om altanen.

Och grovförråd är precis våran tanke :-)

Plantera buskar och växter utanför så döljs "väggen".

Tänk på att om ni bygger mur, eller bygger in förråd(beror bland annat på takhöjd etc.) under altanen så måste ni söka bygglov även för det (räcker inte med bygglov för altanen).

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Stående panel kan göra att "kjolen" upplevs som ännu högre än vad den är. Jag har samma funderingar men endast en m högt. Jag har kommit fram till att för många grannar använder läktribbor så då går det bort, tycker inte det är så fint. Min tanke som leder just nu är liggande panel i olika bredder och luft mellan så konstruktionen andas. Jag kommer måla "kjolen" i samma nyans som grunden. Kolla runt i villaområden för inspiration (och lika viktigt - se vad du inte vill ha).

• Gilla
AnnaMaria64
  • Laddar…
Zynx skrev:
Plantera buskar och växter utanför så döljs "väggen".

Tänk på att om ni bygger mur, eller bygger in förråd(beror bland annat på takhöjd etc.) under altanen så måste ni söka bygglov även för det (räcker inte med bygglov för altanen).
Absolut, vi ska gå klätterrosor längs med väggen!

Området saknar detaljplan så vi slipper bygglovsadminstrationen :-)

Jäderberg skrev:
Stående panel kan göra att "kjolen" upplevs som ännu högre än vad den är. Jag har samma funderingar men endast en m högt. Jag har kommit fram till att för många grannar använder läktribbor så då går det bort, tycker inte det är så fint. Min tanke som leder just nu är liggande panel i olika bredder och luft mellan så konstruktionen andas. Jag kommer måla "kjolen" i samma nyans som grunden. Kolla runt i villaområden för inspiration (och lika viktigt - se vad du inte vill ha).
Ja, beslut fattat om liggande panel. Dock T R O R jag att vi målar den i samma färg dom huset eftersom det är så högt.

Försöker väcka liv i denna tråd, står inför liknande utmaning.. hur gick det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.