Jag ska ställa en liten redskapsbod på gården. På gården finns även några stubbar som jag tänkte ta bort.

Är det galet att ställa en redskapsbod på stubbarna istället och på så vis få gratis plintar?
Annars är det lite arbete med att få bort stubbarna, för att sedan jämna till marken med plintar för redskapsboden. Tänkte att de stubbarna borde vara stadiga i många år.
 
  • Gårdsplats med flera trädstubbar som potentiella plintar för en redskapsbod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor trädstubbe på en gräsmark som övervägs användas som grund för en redskapsbod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trädstubbe på en gård som övervägs att användas som plint för en redskapsbod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön gräsmatta med två stora trädstubbar och hus i bakgrunden, potentiella plintar för redskapsbod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Jag skulle aldrig sätta ett bod på stubbar för det första ruttnar de bort efter 10-15 år och för det andra blir boden ett slags utbyggnad för hästmyrarna eller annan ohyra som gillar att bygga bo i stubbar.
 
  • Gilla
LarsAgerstrand
  • Laddar…
Det är nog ingen bra ide.

Men jag vet inte om det är omöjligt... ;)

Om markförhållandena är så att om det kommer upp ett tak över stubbarna gör att marken torkar ur och därmed stubbarna kan de nog stå kvar länge. Står de i fuktig jord ruttnar de nog snabbt upp.

/ATW
 
  • Gilla
LarsAgerstrand
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle aldrig sätta ett bod på stubbar för det första ruttnar de bort efter 10-15 år och för det andra blir boden ett slags utbyggnad för hästmyrarna eller annan ohyra som gillar att bygga bo i stubbar.
Låter vettigt. Genvägar är senvägar. Jag fixar en stubbfräs och ger mig på dem som steg 1 istället.
 
Det lär ju fungera några år. Men gran som det ser ut att vara ruttnar ganska fort. Och det blir mycket besvärligare att få bort stubbarna för att ersätta med plintar den dag de ruttnat och det står en bod och vilar på dem.
 
  • Gilla
LarsAgerstrand
  • Laddar…
Hur har det gått? Tänker att om det är just där du vill ha boden så är väl enklast att låta stubbarna vara, men att plintarna är något högre än stubbarna.
 
L Lilllen skrev:
Hur har det gått? Tänker att om det är just där du vill ha boden så är väl enklast att låta stubbarna vara, men att plintarna är något högre än stubbarna.
Hade hit en stubbfräs som fick slita hårt. Blev en hel släpvagn bara med träfliser till tippen. Trots att hålet efter stubbarna fylldes i med samma massa. Passade även på att ta bort buskar mm. Till våren blir det ett attefallshus där kanske istället. Så bra att göra det ordentligt.
 
  • Stubbfräs i trädgård med gräsmatta, synliga stubbavlägsningar och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt efter stubbfräsning framför en villa med färdiga gräsytor och en häck i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person använder en gul stubbfräs nära en tegelvägg för att ta bort stubbar i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Tack för info! Ja, jag kommer själv få endel stubbar. De flesta får nog bli kvar, men vissa kanske bäst tas med en sådan maskin.
Ja, det blir ju rätt luftigt material när det flisas, så det kommer ju sjunka ihop rätt mycket, men ska du ändå gräva för grunden till Attefallshuset så spelar det ju ingen roll.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.