Jag har försökt att söka på detta, men jag börjar undra om vårt hus är lite speciellt byggd, för sällan sett en så hög och bred takfot som denna (eller heter det egentligen något annat?)...

Vitputsad husfasad med detaljbild på ovanlig bredd av svart takfot mot tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min plan som lekman är att fästa pergolataket i takboxen (för att kunna ha ett indragbart solskydd i textil under), men jag har inte hittat några exempel på hur folk har löst detta tidigare. Till saken för oss hör också att min fru önskar kunna hänga en gunga längst ut på taket, så antar nästan att vi måste in i takfoten och då ta loss några brädor för att sedan sätta tillbaka dem...

3D-rendering av ett hus med pergola ansluten till en exceptionellt hög och bred takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om någon som läser detta forum har bilder på hur ni har löst det (eller känner till bilder på nätet på hur andra har löst liknande), så får ni gärna dela med er!

@eobet kan ju plocka ner takfoten och se hur det ser ut under, så går det nog fästa reglarna där och äveb sätta in ett utdragbart solskydd också.
Lite off topic men ligger huset i Åled? Ser ut lite som farsans kusins förra hus (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.