Behöver lite tips från er hur tusan jag skall gå tillväga för att bygga min altan ut över en slänt.
Slänten består av sprängsten i varierande storlek, småsten, jord och lera och det är ganska brant.
Det är extremt svårt att gräva i marken.

Brant slänt med sprängsten, småsten och torrt gräs vid ett hus, svårtillgänglig för bygge av altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brant slänt med sprängsten och dött gräs framför en altan, svår terräng för anläggning av altan.
Skapa konto
Altan under konstruktion på en brant slänt med träreglar och mark markerad med grön linje.
Skapa konto
Altanbygge pågår i en slänt med sprängsten och vegetation, brant terräng, halvfärdig träkonstruktion synlig.
Skapa konto
Brant slänt med sprängsten och vegetation, synligt regelverk för altanbygge i förgrunden.
Skapa konto
En början på ett träregeleverk för altanbygge på en slänt med sprängsten, småsten och vegetation.
Skapa konto

Ganska svårt att se och få en klar bild av hur det ser ut på bilderna. Jag kommer heller förmodligen inte få plats med en bärlina, utan kommer köra med regelverket direkt. Hur långt uthäng kan jag då ha? 1meter?

Altanprojekt med markerad cirkel på gräsmatta, staket och skog i bakgrunden, samt ett förråd till höger.
Skapa konto

På den övriga marken, som också är svårgrävd såklart. Hur hade ni gjort här. Grävt ur 20cm, i med makadam och sedan en trädgårdsplatta?

Kommer detta ens vara möjligt tror ni?

Hur långt överhäng du kan ha beror på dimension på reglarna du använder.
Om du ska ha en meter så behöver du nog upp på 45x170.

Planen med att gräva, fylla med makadam och sen platta på låter bra tycker jag.

I vilken ordning kommer sprängstenen, stenarna jorden och leran? Om de förstnämnda är underst är det ju inget som orsakar tjälskott utan snarare ett bra underlag att gjuta en plint på förutsatt att du kommer ner till någon hyfsad botten en bit ner. Ligger allt däremot med leran underst är det en annan sak

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.