2 502 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Går det att skråspika trall?
Jag har en fråga angående infästning av tryckimpregnerad trall vid altanbygge.
Numera finns det ju fixturer som man sätter ovanpå trallen och skråskruvar på sidorna för att slippa se (och gå på) skruvskallar på ovansidan av trallen.
Vad tror ni om att förborra i 45 grader och sedan skråspika med vfz dyckert 75 mm med hjälp av ett dorn sista biten?
Jag tycker att det blir lite för stort mellanrum med fixturen när virket torkat om det är blött när man lägger det och de speciella skruvarna är dyra.
Tror ni att det funkar att skråspika?
Altanbyggarn'
Numera finns det ju fixturer som man sätter ovanpå trallen och skråskruvar på sidorna för att slippa se (och gå på) skruvskallar på ovansidan av trallen.
Vad tror ni om att förborra i 45 grader och sedan skråspika med vfz dyckert 75 mm med hjälp av ett dorn sista biten?
Jag tycker att det blir lite för stort mellanrum med fixturen när virket torkat om det är blött när man lägger det och de speciella skruvarna är dyra.
Tror ni att det funkar att skråspika?
Altanbyggarn'
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Skit i verktyget!Stesund skrev:
Det är inga problem att lägga nytryckt blöt trall helt tätt och skruva i 45 grader med rostfri A4 skruv med olika stigning, skruven har inget huvud bara lite större än torx verktyget.
Jag skruvade bara i varannan regel = halva antalet skruvar. var annan trall i samma regel nästa trall förskjuten 60cm.
Kolla på inlägg #41 eller sök bland mina bilder.
https://www.byggahus.se/forum/threads/avstand-mellan-trall-0cm.114930/page-3#post-3234306
Samt #8 och framåt.
https://www.byggahus.se/forum/threa...system-foer-dolt-montage.340891/#post-3268409
Redigerat:
Jag fick nytryckt trall (xlent) och använde Camo som ju har lite mindre bricka än Essve HDS, sen använde jag Trallbender för att pressa ihop det rejält.
Nu på vintern så svällde trallen så det blev små sjöar här och var, det låg dikt an.
Nu har jag ca 2-3mm överallt.
Med tanke på att dom låg dikt an i vintras så skulle jag inte vilja ha det tätare för då är väl risken att skruven går av?
Nu på vintern så svällde trallen så det blev små sjöar här och var, det låg dikt an.
Nu har jag ca 2-3mm överallt.
Med tanke på att dom låg dikt an i vintras så skulle jag inte vilja ha det tätare för då är väl risken att skruven går av?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden