Hej!
Vi har köpt ett litet 3x4 m växthus och ska sätta upp det som ett uterum till vår lilla kolonistuga.
På platsen finns idag en gammal plattsättning med sjöstensplattor och vi tänkte därför använda den som en enkel grund och sätta konstruktionen på terrassfötter ovanpå denna. Vi vill inte gräva för plintar då vi bekämpat parkslide i närheten och vill inte ge växtrackarn tillfredställelsen att spridas.

Vi har funderat kring några olika konstruktioner med olika dimensioner av bärlinor och reglar (givetvis stjälpt av spännviddstabellen) men funderade nu på om vi inte komplicerat det i onödan.

Så nedan ser ni vår tanke om vad vi hoppas få bekräftat av er är
"en rimlig och enkel konstruktion" eller om det inte är det...

Tanken är en ram av 4 stycken 45x195 med 6 stycken 45x195 som inre bärlinor (ca 60cc).
Terassfötter med ca 0,8 m mellanrum.
En lite tjockare trall om 34x145.
Översikt av växthusdesign i 3D modellerat i SketchUp, visar dimensioner för terrassfötter och ramkonstruktion.
Tror ni det kan funka eller kommer det kännas instabilt tror ni?

Sen hade vi velat undvika att fästa altankonstruktionen i stugan bland annat då vi är lite osäkera på den befintliga syllens skick men då får vi två följdproblem:
  • Växthuset ska tätas och fästas mot huset av en plåtslagare och vi funderar på om det innebär att det kan öka risken för spänningar mellan stuga/altan/uterum?

• Längst in mot huset i respektive hörn så har tidigare ägare haft rabatt och således är där inte stenlagt. Kan vi (igen utan att gräva) stötta upp konstruktionen där på något sätt? eller tror ni att det är tillräckligt stabilt med övriga avlastningspunkter om vi lämnar respektive innerhörn där utan vidare stöttning?
Tack för er tid :)

Bästa svaret

Kan nog funka men verkar onödigt dyrt och överarbetat, ställ det direkt på plattorna istället

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kan nog funka men verkar onödigt dyrt och överarbetat, ställ det direkt på plattorna istället
Ja.. Det hade ju varit ännu enklare... Bara ställa det på typ sådanna här underläggsdynor för lutning och avrinning då? https://www.hornbach.se/shop/KONSTA...-mm-24-st-paket/7913725/artikel-detaljer.html

Gummigranulat underläggsdynor för lutning och avrinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AxelCar skrev:
Ja.. Det hade ju varit ännu enklare... Bara ställa det på typ sådanna här underläggsdynor för lutning och avrinning då? [länk]

[bild]
Funkar nog, men är de bättre eller billigare än vanliga pallbrickor?

F fribygg skrev:
Funkar nog, men är de bättre eller billigare än vanliga pallbrickor?
Tack för tipsen! Vi kör på pallbrickor nu är tanken.

En fråga då:
Vi funderar på att köra med 170x45 istället för 195x45 på bärlinorna för att det blir enklare att få till rätt höjder då. Jag tänker mig att jag inte tappar nämnvärt i bärighet då jag har så många avlastningspunkter. Vi ska ju dock ställa ett växthus på det och tänker ha middagar där för 8 pers. Riskerar jag något med att gå ner i dimesion på detta sätt?

• Gilla
RoggeBogge
  • Laddar…
Men varför ska du bygga ett trädäck under växthuset om du redan har plattor?

F fribygg skrev:
Men varför ska du bygga ett trädäck under växthuset om du redan har plattor?
Dels för att uterummet behöver komma upp i nivå med altandörren. Blir annars 25 cm steg ner.
Sen ska vi ju använda det som ett uterum. Gå med sockar och in och ut ur stugan blir inte lika trevligt på stenen.

Glöm inte att ha isolering i golvet! Gör väldigt stor skillnad framförallt på våren men även på höstkvällarna.

Anna_H Anna_H skrev:
Glöm inte att ha isolering i golvet! Gör väldigt stor skillnad framförallt på våren men även på höstkvällarna.
Tack, det var en god tanke. Ska ta upp det med sambon!

Finns det någon genväg till en lättare isolering eller behöver man göra det med småreglar under som håller upp isoleringen mellan reglarna etc?

A AxelCar skrev:

Finns det någon genväg till en lättare isolering eller behöver man göra det med småreglar under som håller upp isoleringen mellan reglarna etc?
För att bära isoleringen i ett träbjälklag använder du lämpligen en trossbottenskiva.

A AxelCar skrev:

Pappa fyllde helt enkelt upp hela utrymmet med frigolit, 40 cm. Går ut i strumplästen även mitt i vintern, trots enkelglas.

• Gilla
AxelCar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.